DELA, KPN en Zilveren Kruis Achmea genomineerd voor DDMA Customer Data Award

22-11-2018 (13:03) - Awards

Uit de vele inzendingen nomineert de jury KPN, DELA en Zilveren Kruis Achmea als finalisten voor de DDMA Customer Data Award 2019. De genomineerden presenteren hun case in een overvolle Kromhouthal te Amsterdam tijdens de DDMA Data Dag 2019 waar ter plaatse de winnaar wordt onthuld. 
 
 
De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de branchevereniging voor data en marketing, die de branche naar een hoger niveau wil brengen onder het motto ‘Data. Maak er iets moois van’. De Customer Data Award is een bekroning voor de organisatie die klantdata op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet in te zetten. De cases zijn door de vakjury beoordeeld op verschillende criteria, waaronder; rendement, verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.  
 
 
Het viel de jury op dat de relevantie van data groter dan ooit was, en dan niet de hoeveelheid gebruikte data, maar met name het slim omgaan met die data. Wat ook opviel was dat de cases allemaal goed onderbouwd waren met ROI en KPI’s. 


halve finalisten

De grote groep die het tot de halve finale wist te schoppen bestond uit Rituals, Quality Wellness Resorts, Belfius Bank, PostNL, Coöperatie DELA, Stadsschouwburg Haarlem, Zilveren Kruis Achmea, KPN en Fontum Ventures. DELA, KPN en Zilveren Kruis Achmea wisten de jury echter te overtuigen met een sterke case:

DELA: DELA presenteerde een zeer knappe case, waarin zij lieten zien dat ze met data een mooie klantinteractie tot stand konden brengen. Doorslaggevend daarbij was de goede integrale aanpak op verschillende niveaus. Waaronder analytics, campagne management, IT en marketing. 

KPN: KPN wist zich te onderscheiden door kritischer naar de beschikbare klantdata te kijken. Hierbij zijn ze tevens in staat geweest om de klanttevredenheid omhoog te krijgen. Zij waren op zoek naar het antwoord op de vraag, ‘wat zijn nou logische momenten voor ons om de klant een commerciële propositie te doen die ook daadwerkelijk aansluit bij de beleving van de klant?’ Dit leidde bij KPN tot de conclusie dat een betere klantervaring en dienstverlening gebaseerd op relevantie veel beter werkt dan een commerciële propositie. 

Zilveren Kruis Achmea: De case van Zilveren Kruis Achmea was een illustratie van hoe je innovatieve technologie kan toepassen in een deel van het klantcontact. We hebben het hier over een customer service toepassing, een intelligente chatbot op een bepaalde categorie klantvragen. 
 
De Customer Data Award uitreiking vindt plaats tijdens de DDMA Data Dag.