adidas en Parley willen dit jaar $1,5 miljoen investeren in de strijd tegen plastic in de oceanen

07-06-2019 (17:17) - Sustainable

adidas en Parley investeren $1 miljoen in het Parley Ocean School-programma. Dit is opgehaald door Run For The Oceans in 2018, waarmee 100.000 jongeren in getroffen kustgebieden worden gestimuleerd en opgeleid om zich in te zetten tegen verontreiniging van de oceaan.
 
adidas roept hardlopers op om zich te verenigen voor Run For The Oceans. Voor elke kilometer die wordt hardgelopen tussen 8 en 16 juni, zal adidas $1 bijdragen aan het Parley Ocean School-programma met het doel om $1,5 miljoen te behalen.
 
Jongeren kunnen zich inschrijven op het digitale platform van de jeugd-activisten van Parley op World Ocean Day (8 juni), met als doel het Parley Ocean School-programma op wereldniveau te brengen. 
 
Voor de zojuist gelanceerde Parley collectie staan diverse Nederlandse Hockey internationals model, onder wie Eva de Goede, Yibby Jansen, Ginella Zerbo en Xan de Waard.
 

World Oceans Day

Het is zaterdag 8 juni World Oceans Day; de dag waarop bewustzijn over het welzijn van de oceaan en de strijd tegen plasticvervuiling centraal staat. Het afgelopen jaar is adidas met Run for The Oceans daarom een wereldwijd initiatief gestart om plastic uit de oceanen te krijgen. In 2018 werd met dit initiatief, waar miljoenen lopers aan meededen, $1 miljoen opgehaald. Voor 2019 heeft adidas het doel om $1,5 miljoen in te zamelen om zo te kunnen blijven investeren in de educatie over de plasticvervuiling van de oceaan voor de toekomstige generaties.
 

upcycled plastic afval

Om het oceaanplastic een nieuw doel te geven, lanceert adidas een nieuwe Parley-collectie. De collectie bestaat uit een variatie aan sportproducten die gemaakt zijn van upcycled plastic afval. Ter promotie van de collectie staan in Nederland diverse dames van het Nederlandse hockey-team centraal, zoals wereldspeelster van het jaar Eva de Goede.
 

Educatie en empowerment

In 2018 creëerde adidas een wereldwijde beweging met Run For The Oceans, met bijna een miljoen hardlopers uit de hele wereld die samen $1 miljoen opbrachten voor partner Parley. Tot op heden heeft het ingezamelde geld bijgedragen aan de directe educatie en empowerment van 100.000 jongeren en hun families die leven in de door plastic vervuiling getroffen kustgebieden. Deze partnership zorgde in 2018 voor de creatie van 5 miljoen paar schoenen gemaakt met behulp van gerecycled oceaanplastic.
 

Parley 2019

In 2019 versnelt adidas het tempo. Met de introductie van het Parley-assortiment van 2019 zal het bedrijf 11 miljoen paar schoenen produceren met behulp van gerecycled oceaanplastic. De campagne dit jaar zal ook meer lopers verenigen voor Run For The Oceans op meer locaties dan ooit tevoren om zo het doel van $1,5 miljoen te behalen. Voor elke afgelegde kilometer tussen 8 en 16 juni, zal adidas $1 bijdragen aan de Parley Ocean School-programma's, waarbij elke dollar wordt geïnvesteerd aan de volgende fase van deze samenwerking; de ontwikkeling en lancering van het Parley-platform voor jeugd-activisten.
 

Platform van Parley

Met het doel om meer jongeren aan te trekken dan ooit tevoren en een lange termijn gedragsverandering te bewerkstelligen, zal het platform een digitale omgeving hosten dat scholieren voorziet van de vaardigheden, hulpmiddelen en kennis die nodig zijn om de oceanen te beschermen. Het zal ook fungeren als een digitale omgeving waar jongeren samen kunnen komen, ideeën kunnen uitwisselen en toegang kunnen krijgen tot evenementen, mentoren en hulpmiddelen. Jongeren kunnen zich inschrijven voor het jeugd-activisten platform van Parley op World Ocean Day (8 juni), met als doel het Parley Ocean School-programma op wereldniveau te brengen.
 

Aanmelden

Om deel te nemen aan de beweging en Run For The Oceans tussen 8 en 16 juni, kunnen hardlopers over de hele wereld zich aanmelden en hun runs volgen door mee te doen aan de Run For The Oceans-uitdaging via de Runtastic (Joyrun) -app. Voor elke kilometer, zal adidas $1 bijdragen aan de Parley Ocean School (afgetopt op $1,5 miljoen). adidas organiseert ook evenementen in New York, Barcelona en Shanghai.
 
#RunForTheOceans