Creatives for Climate wordt lidmaatschapsnetwerk

01-09-2021 (10:22) - Sustainable

Creatives for Climate, een initiatief dat in 2019 in Amsterdam bij Patagonia werd gelanceerd en ertoe leidde dat 22 Nederlandse bureaus een klimaatnoodtoestand afkondigden, is opnieuw gelanceerd als lidmaatschapsnetwerk met als doel alle professionals in de sector te ondersteunen om hun creativiteit in te zetten voor het goede.
 
Het nieuwe model (10 euro per maand) heeft als doel zoveel mogelijk mensen in staat te stellen 'hun ogen en oren open te hebben' om te 'upskillen' voor de nieuwe uitdagingen van deze tijd. Het netwerk wil kennis bieden, gemeenschap en mogelijkheden voor creatieve impact, met peer-peer kennisuitwisseling als kern.
 
In de adviesraad onder anderen: Alex Weller, Marketing Director Europe Patagonia, Tessa Wernink, Co-Founder Fairphone, en Christian Smith, ESG Manager bij FairWear Foundation. Het initiatief wordt geleid door Lucy von Sturmer, oprichter van The Humblebrag, ondersteund door een vrijwilligersteam.
 
Lucy: "Het IPCC-rapport heeft code rood voor de mensheid gesignaleerd, en de creatieve industrie, met haar overtuigingskracht, speelt een sleutelrol in het stimuleren van verandering. Creatives for Climate biedt professionals een manier om tools te delen, om feedback te vragen en op elkaars ideeën voort te bouwen - en biedt ook mogelijkheden om actie te ondernemen."
 
Zoe van Horezeggen, in 2020 is toegetreden als Co-Director: "Ik ben lid geworden van Creatives for Climate en het heeft mijn leven veranderd. Ik werkte in de creatieve industrie en wist dat ik wilde werken in 'purpose' en 'duurzaamheid,' maar er is geen leerboek of school waar je kunt leren om te schakelen - ik heb het geleerd door deze gemeenschap."
 
Ondertussen heeft The Humblebrag, opgericht door Lucy in Amsterdam in 2019, ook zijn model verschoven - van een bureau naar een academie; niet langer klanten vertegenwoordigen, maar in plaats daarvan anderen in staat stellen om de methode en strategie te leren die het heeft gebruikt om wereldwijde klanten zoals MediaMonks, Het Europees Parlement en Dopper op het wereldtoneel te zetten. Het zes weken durende programma, gericht op ondernemers, oprichters en ook communicatieprofessionals, biedt training in hoe je je stem kunt versterken voor verandering, met behulp van zichtbaarheid als een instrument voor impact.
 
"Nu het landschap om ons heen verandert, wil ik me maar op één ding concentreren: empowerment door onderwijs. Zowel via The Humblebrag als via Creatives for Climate wil ik de toegangsdrempel verlagen en de instrumenten democratiseren die nodig zijn om een meer inclusieve en duurzame wereld op te bouwen; niet vanaf de zijlijn, maar op alle niveaus waar belangrijke beslissingen worden genomen."