Greenpeace wil verbod op fossiele reclame

04-10-2021 (09:54) - Sustainable

Meer dan 80 actievoerders uit heel Europa hebben op 4 oktober samen met Greenpeace Nederland de toegang tot de Tweede Petroleumhaven geblokkeerd. De vreedzame actie, die in de middag door de politie werd beëindigd, markeert de start van een Europees burgerinitiatief  waarin wordt opgeroepen tot een wet die reclame voor fossiele brandstoffen in de EU verbiedt.

 
“De glimmende advertenties van de fossiele industrie zijn pure propaganda om de vervuilende praktijken te verbloemen. Dit moet stoppen”, zegt Faiza Oulahsen, hoofd Klimaat en Energie bij Greenpeace Nederland. Meer dan 20 organisaties steunen het wetsvoorstel om reclame fossielvrij te maken via dit burgerinitiatief.
 

Onderzoek naar advertenties

Meer dan de helft van de advertenties van zes grote fossiele energiebedrijven zijn volgens Greenpeace misleidend en vallen in de categorie greenwashing. Dat blijkt uit onderzoek van DeSmog, ‘Words vs. Action: The Truth behind Fossil Fuel Advertising’.  Dit onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Greenpeace Nederland en toont aan dat advertenties de hoofdactiviteiten van bedrijven niet goed weergeven of dat ze schijnoplossingen promoten. Shell voert de meest misleidende campagnes, met 81% aan greenwashing-advertenties. De onderzoekers hebben in totaal meer dan 3000 online advertenties van energiebedrijven Shell, Total Energies, Preem, Eni, Repsol en Fortum beoordeeld.  
 
De actie werd in de loop