Huismerk Ekoplaza eerder palmolievrij

09-07-2019 (11:59) - Sustainable

Het huismerk van Ekoplaza is voor 99 procent palmolievrij. Dat is vijf maanden eerder dan gepland, meldt de biologische supermarktketen in een persbericht. De rest van het assortiment van Ekoplaza bevat voor 100 procent biologische, duurzame palmolie.


Bedreigde diersoorten

Het palmolievrij maken van de eigen producten is onderdeel van een langetermijnstrategie van de supermarkt. Voor de palmolieproductie moet veel bos worden gekapt, wat ten koste gaat van de biodiversiteit en het leefgebied van honderden met uitsterven bedreigde diersoorten, zoals de oerang oetan, de Sumatraanse olifant en tijger, de gorilla en de jaguar. Vorig jaar werd 12 miljoen hectare bos gekapt, 40 voetbalvelden per minuut. Een deel daarvan was ten behoeve van de palmolieindustrie. 
 

Biologische palmolie

Steven IJzerman, kwaliteitsmanager bij Ekoplaza: ‘Door de maatschappelijke discussie over palmolie zijn we vijf jaar geleden gestart met het palmolievrij maken van ons huismerk. Gaandeweg ontdekten we in het onderzoek naar alternatieven dat het volledig in de ban doen van palmolie geen goed idee is. De positieve impact van palmolievrij op biodiversiteit en klimaat is namelijk te klein of zelfs minimaal. Overschakelen op andere plantaardige oliën betekent namelijk niet per definitie dat er minder landbouwareaal nodig is en dat de ontbossing met alle consequenties voor biodiversiteit en het klimaat stopt. Daarom kiezen we voor de producten in onze winkels voor biologische palmolie, RSPO-gecertificeerd uit Zuid-Amerika.’
 
'Als signaal naar producenten en leveranciers van palmolie aan de levensmiddelenindustrie hebben we in principe wel alle 300 producten van ons huismerk, uiteenlopend van koekjes, chips, chocola, saus, granola tot kant-en-klaar maaltijden het komend najaar volledig palmolievrij’, vertelt IJzerman.