Plantaardig collectief the LIVEKINDLY co. in de running voor Nederlandse Innovatie Prijs 2020

28-09-2020 (11:58) - Sustainable

Vastberaden om de wereldwijde voedselconsumptie op de schop te gooien en een duurzame toekomst te realiseren, startte oud-Unilever topman, Kees Kruythoff in maart dit jaar the LIVEKINDLY co. Ondersteund door de tot nu toe €200 miljoen aan funding, topondernemers en internationale leiders timmert de organisatie hard aan de weg om uit te groeien tot ’s werelds grootste plantaardige multinational en plantaardige consumptie de norm te maken. Voor het accelereren van de vegan movement, heeft the LIVEKINDLY co. een plek bemachtigd in de voorselectie van de Nederlandse Innovatie Prijs 2020.
 
De Nederlandse Innovatie Prijs is een initiatief van het Amsterdam Centre for Business Innovation van de Amsterdam Business school, Universiteit van Amsterdam. Ieder jaar worden op basis van de Nederlandse Innovatie Monitor organisaties geselecteerd die excelleren op het gebied van duurzame innovatie. Met plantaardig eten als cruciaal onderdeel voor het realiseren van een duurzame toekomst en de inzet van the LIVEKINDLY co. om plantaardig consumeren een volwaardig onderdeel te maken van ieders eetpatroon, is het geen verrassing dat the LIVEKINDLY co. is geselecteerd voor de top tien. 19 oktober zal bekend worden of de organisatie de prijs in ontvangst heeft mogen nemen.
 

Groei plantaardig voedsellandschap accelereren

Het vervangen van een dierlijke maaltijd door een plantaardig alternatief per dag, per persoon, per jaar staat gelijk aan de besparing van 760.000 liter water en de co2 uitstoot van een autorit van 5.000 kilometer. Met een stijging in het bewustzijn over de negatieve effecten van dierlijk consumeren en produceren, en de komst van moderne technieken om waardige alternatieven te creëren, wordt plantaardig eten steeds populairder. The LIVEKINDLY co. streeft ernaar deze plantaardige beweging te ondersteunen en te versnellen.
 
De opgehaalde funding wordt dan ook ingezet om de productie van plantaardige producten op te schalen en het aanbod van hoogwaardige alternatieven voor dierlijke producten in supermarkten wereldwijd uit te breiden. Het opbouwen van een collectief aan kwalitatieve plantaardige merken is daarom doel nummer één. En daar laat de organisatie geen gras over groeien; in een half jaar tijd werden voedingsmerken The Fry Family Food Co., LikeMeat en het recent aangekochte Oumph! aan het portfolio toegevoegd. De kennis van deze merken over (het produceren van) plantaardige voeding, wordt door the LIVEKINDLY co. aangevuld met expertise op het gebied van strategie, expansie en marketing; Kees Kruythoff wordt omringd door een team van experts uit de voedingsindustrie; Roger Lienhard (Blue Horizon Corporation), Mick van Ettinger (Unilever) en Aldo Uva (Nestlé, Firmenich, Ferrero). Inmiddels zijn LikeMeat en Oumph! verkrijgbaar in de Jumbo.
 

Invloed op de gehele keten en verhogen van capaciteit

Naast de acquisitie van merken, investeert the LIVEKINDLY co. in het vergroten van de capaciteit van de plantaardige voedselindustrie. Bestaande productiecentra worden daarom aangepast om plantaardige productie mogelijk te maken, en door samen te werken met zaadtelers, producenten, distributeurs en voegt the LIVEKINDLY co. waarde toe aan de hele productieketen. Ten slotte heeft de organisatie een joint venture met Puris, een producent van eiwit gemaakt van erwten. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de productie van de ingrediënten voor plantaardig voedsel niet stil komt te liggen.