Sustainable Brand Index 2021: 's Neerlands meest duurzame merken

25-03-2021 (08:00) - Sustainable

Tony’s Chocolonely is dit jaar voor de vierde keer uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Dat blijkt uit het Nederlandse onderzoek achter Sustainable Brand Index, dat gepubliceerd is. Hierin wijzen consumenten de meest duurzame merken in Nederland aan.
 
Het scheelde maar weinig of De Vegetarische Slager had de nummer één-positie dit jaar overgenomen. De Vegetarische Slager bemachtigde een tweede plek in de Sustainable Brand Index van 2021. Het verschil was slechts achter de komma zichtbaar. De categorie ‘vleesvervangers’ werd dit jaar voor het eerst meegenomen binnen de voedingsmiddelenindustrie (Food).
 
Sustainable Brand Awards winnaars in Nederland
Overall: Tony’s Chocolonely
Automotive: Tesla
Banken: ASN Bank
Beverages: Spa
Digital: Google
E-commerce: Bol.com
Energie: Greenchoice
Food: Tony’s Chocolonely
Hotels: Van der Valk
Mobiliteit: ANWB
Retail: IKEA
Restaurants, cafes en take away: La Place
Supermarkten: Albert Heijn
Travel & Toerisme: Landal Greenparks

Dit jaar werden, naast de vleesvervangers, ook de e-commerce, - en digital-sector opgenomen in het onderzoek.
 
 
Meer interesse in duurzaamheid door Corona
Vorig jaar werd hier en daar verwacht dat duurzaamheidswerk als gevolg van de Corona-crisis mogelijk aan kracht zou verliezen bij organisaties, merken en consumenten. Een jaar later blijkt dat de Nederlander voor milieu- en sociale kwesties zich in precies de tegenovergestelde richting heeft ontwikkeld. Ruim een derde van de Nederlanders heeft door Corona meer belangstelling gekregen in duurzaamheidskwesties, zo blijkt uit het onderzoek.