2,8 miljoen Nederlanders kopen mobiel

01-09-2017 (09:00) - Tech

De desktop verliest opnieuw aan populariteit bij het online bestellen, maar ook de laptop lijkt terrein te verliezen. Dit blijkt uit de meest actuele cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.


Waar in 2016 nog 82 procent van alle online bestedingen via een desktop of laptop werd gedaan, is dit percentage voor de meer traditionele apparaten in Q2 2017 gedaald tot 77 procent.


21% van bestedingen gaan mobiel

Het aandeel van desktop en laptop gaat naar de tablet en de smartphone. In 2017 wordt 21 procent van alle bestedingen via deze apparaten gedaan (tegenover 17 procent in Q2 2016). De smartphone ziet haar aandeel ten opzichte van een jaar geleden relatief het hardste groeien; van 4 naar 7 procent. Het aandeel van de tablet stijgt van 12 naar 14 procent.


Een kwart van de Nederlandse online kopers van 15 jaar en ouder heeft in het tweede kwartaal van 2017 minimaal één online aankoop via de smartphone gedaan. Dit komt neer op 2,8 miljoen mobiel kopende Nederlanders. In Q2 2016 was dit nog 17 procent van de online kopers en in Q2 2015 14 procent.