Adobe kondigt eerste Customer Data Platform voor first-party data aan

28-04-2021 (09:00) - Tech

Adobe introduceert Real-time Customer Data Platform (CDP). Dit is de enige enterprise-applicatie die specifiek is ontworpen voor first-party, datagestuurde klantbetrokkenheid. Adobe Real-time CDP helpt merken om bekende en onbekende klantdata te benutten. Hierdoor zijn het volledige klantprofiel en de customer journey naadloos vanuit één systeem te beheren, zonder dat er cookies van derden (third-party cookies) aan te pas komen.
 

Controle over eigen gegevens

De relatie tussen klanten en merken blijft evolueren. Consumenten letten tegenwoordig meer op de data die ze delen, ondersteund door verschillende soorten privacywetgeving. Tegelijkertijd blijven de verwachtingen voor gepersonaliseerde merkervaringen ongekend hoog. Dit terwijl third-party cookies, die marketeers gebruiken voor gepersonaliseerde ervaringen of advertenties, niet langer ondersteund zullen worden door browsers. Het betekent dat merken uiteindelijk minder inzicht krijgen in hun digitale bezoekers.
 

Van de derde naar de eerste partij

Het heroriënteren van de strategie rondom klantdata en -inzichten, om op toestemming gebaseerde, first-party data centraal te stellen, is daarom essentieel. Door een first-party datastrategie te implementeren, kunnen bedrijven klanten de meest relevante, gepersonaliseerde ervaringen bieden met alleen de gegevens die klanten willen delen. Ondanks de kansen en het belang van deze strategie, laat recent onderzoek laat zien dat digital marketeers geloven dat ze pas 47% van hun first-data potentieel benutten.
 
"Als consumenten verwachten we gepersonaliseerde merkervaringen terwijl we controle willen over de gegevens die we delen", zegt Alex Azzopardi, Managing Director van Adobe Nederland. "Met Adobe Real-time CDP werken we samen met een groot aantal merken om relevante, inspirerende en respectvolle ervaringen te bieden op basis van first-party data."
 

CXM versterken met first-party data

Adobe Real-time CDP fungeert als een gecentraliseerde hub om verschillende soorten first-party event- en attribute data samen te brengen. Hierdoor ontstaat een ??completer beeld, en dus profiel, van klanten. Het stelt bedrijven in staat om first-party web-, app- en mediagegevens (van ontwikkelaars) te combineren die afkomstig zijn van interacties zoals de surfactiviteit van een potentiële klant, evenals e-mails of telefoonnummers van klanten die ervoor kiezen zich te registreren op de site van een merk.