Black Friday en Cyber Monday in 2018 voor het eerst groter dan Kerst

06-11-2018 (09:52) - Tech

Volgens SendCloud, de all-in-one verzendtool voor webshops, wordt de week van Cyber Monday (26 november) de drukste week voor het verzenden van pakketten in 2018. Het aantal webshoporders zal maar liefst verdriedubbelen ten opzichte van een reguliere week. Hiermee stijgt het vanuit Amerika overgewaaide fenomeen uit boven het aantal webshoporders in de week van Kerst 2018.


Overall voorspelt SendCloud dat het aantal webshoporders in 2018 met 26 procent groeit ten opzichte van 2017. De organisatie doet deze voorspellingen op basis van historische data en trends van dit jaar.


Amerikaanse feestdagen in opmars

Hoewel de feestdagenperiode altijd druk is voor webwinkels, zwaaien Kerst en Sinterklaas hier niet meer de scepter. Amerikaanse feestdagen zijn bezig aan een grote opmars. Black Friday (23 november) en Cyber Monday zullen samen een sterke impact op het totale volume pakketverzendingen hebben. Waar de groei vorig jaar 170 procent was, zal dit naar verwachting nu 190 procent zijn. Ook Singles Day (11 november), de vorig jaar door Bol.com geïntroduceerde feestdag, stijgt in populariteit en groeit met 20 procent. De groei in pakketverzendingen rondom Sinterklaas blijft enigszins achter – hier voorspelt SendCloud een stijging van vijf procent ten opzichte van 2017.

Drukste dag valt een week voor Kerst

De verwachting is dat de drukste dag van 2018 op 17 december valt, een week voor Kerst. Hier wordt in vergelijking met een reguliere dag in 2018 een verdriedubbeling in webshoporders verwacht. Vorig jaar was de drukste dag 18 december. Daarnaast voorziet SendCloud ook dat 24 december, de dag van Kerstavond, druk gaat worden. Hoewel er met Same Day Delivery nog wel in de avond geleverd wordt, bestaat er vanwege de drukte een risico dat consumenten zonder kerstcadeaus komen te zitten als ze te laat bestellen. 


Afhaalpunten verlichten druk

De groei in webshoporders leidt ertoe dat pakketbezorgers het steeds drukker krijgen. Hierdoor bestaat de kans dat pakketjes met vertraging worden geleverd. Sabi Tolou, CCO en co-founder van SendCloud: “Op dit moment vindt slechts 20 procent van alle bezorgingen via afhaalpunten plaats. Tijdens de feestdagen is dit voor consumenten echter dé oplossing om pakketten zonder vertraging te ontvangen. Het is belangrijk dat zij zich hier bewust van worden. Daarnaast moet de consument rekening houden met langere levertijden. Op tijd bestellen is dus van cruciaal belang.”