Designbureau Informaat publiceert onderzoek naar stand UX in Nederland

15-12-2021 (09:00) - Tech

Strategisch designbureau Informaat heeft onderzoek uitgevoerd naar de stand van User experience (UX) design en UX management in Nederland. Meer dan 30 UX managers werden bevraagd naar rollen en verantwoordelijkheden, maturiteit, ambities, middelen, succesfactoren, kansen en bedreigingen. Een van de conclusies uit het rapport: als het lukt de kansen te benutten, dan is UX binnenkort onderdeel van alles wat we doen.

Voor het onderzoek, dat het afgelopen jaar werd uitgevoerd, werden online vragenlijsten gebruikt en interviews gehouden met UX managers van vooraanstaande Nederlandse organisaties.
 

Positieve verwachtingen

De functie van UX manager bestaat in Nederland nog niet lang: pas rond 2010 zag je de eerste UX managers bij organisaties als TomTom, Funda en ABN AMRO. Uit het vorige onderzoek van Informaat in 2015 bleek dat het takenpakket destijds best breed en zwaar was. In het nieuwe onderzoek zie je een sterkere spreiding van verantwoordelijkheden over verschillende rollen, zoals de UX lead en de UX director. UX design wordt steeds meer mainstream en de ambities van UX managers zijn groot. De verwachtingen voor de toekomst van UX in Nederland zijn daarom positief. 
 

UX management kring

Informaat heeft de ontwikkeling van de functie van UX manager door de jaren heen met grote aandacht gevolgd en in 2015 de UX management kring opgericht. De leden van deze community komen een paar keer per jaar bijeen om hun uitdagingen onderling met elkaar te bespreken. De UX management kring bestaat onder andere uit UX managers van de organisaties: TomTom, ABN AMRO, PostNL, Adidas, ING, gemeente Amsterdam en ANWB. Het onderzoek is onder andere onder de leden van deze community gehouden.
 

Het rapport met de resultaten is te downloaden via de site van Informaat:https://informaat.nl/nl/diensten/design-organisatie