Fans lenen hun stem voor hyperlokale Farming Simulator 22-campagne

16-12-2021 (16:04) - Tech

Gamedistributeur Koch Media lanceerde op 22 november in samenwerking met GIANTS Software de boerderijsimulatie-game Farming Simulator 22. Om de game onder de aandacht te brengen koos Koch Media in samenwerking met bureau Vertigo 6 voor een bijzondere insteek. Via een competitie werden zeven fans uit verschillende regio’s geselecteerd die in hun eigen dialect de lanceringstrailer van de game mochten inspreken.
 
Per regio werd één voice-over opgenomen die vervolgens met een hyperlokale socialmediacampagne werd verspreid door heel Nederland en België. Nog nooit eerder werd er op deze manier geadverteerd via social media.
 

‘Een machtig mooie ervaring’

Meer dan 100 mensen uit bijna 50 verschillende plaatsen in Nederland en België schreven zich in voor de competitie. Deelnemers namen een spraakbericht op in hun eigen dialect. Daarna werden er zeven stemmen geselecteerd die het meest geschikt waren voor de commercials van Farming Simulator. Zeven mensen met een herkenbaar regionaal accent mochten in een audiostudio hun versie van de voice-over inspreken voor de commercial. “Het was een machtig mooie ervaring om voice-overs op te nemen in een professionele studio en zo de Achterhoek te mogen vertegenwoordigen in de officiële trailer van Farming Simulator 22”, aldus Bouwe, een van de winnaars woonachtig in de Achterhoek, Gelderland.
 

Hyperlokale campagne

Met de zeven verschillende commercials, werd een hyperlokale socialmediacampagne opgezet waarbij iedere voice-over te horen is in de provincie van de betreffende deelnemer. Uiteindelijk werd één voice-over gekozen die ook in de rest van Nederland en België wordt vertoond. De persoon die deze had ingesproken ontving naast de game ook de Logitech G Farming Simulator Heavy Equipment Bundle. De winnaar sprak ook de gehele lanceringstrailer van Farming Simulator 22 in. 
 

Regio vertegenwoordigen

Bernd Thien, Managing Director Benelux bij Koch Media, is erg enthousiast met het eindresultaat van de campagne: “Normaal zijn voice-overs altijd in het Engels of in perfect ABN. We vonden dat bij een product als deze een beetje vreemd, dus zijn we samen met Vertigo 6, verantwoordelijk voor de uitvoering van de campagne, een andere richting ingeslagen. Het zijn zeven fantastische commercials geworden die allemaal prachtig hun eigen regio vertegenwoordigen. Dat is precies waar we op hadden gehoopt van te voren”. Farming Simulator 22 is inmiddels een doorslaand succes met wereldwijd meer dan 1,5 miljoen verkochte exemplaren in de eerste week - een nieuw record voor de franchise.
 
“In de gamesindustrie worden commercials doorgaans op Europese kantoren gemaakt en daarna hooguit in het algemeen Nederlands nagesynchroniseerd. Door de hypertargetingmogelijkheden van social media zou het zonde zijn om opnieuw deze weg in te slaan. We hebben daarom gekozen voor lokale accenten die direct aanspreken omdat ze eigen en fris klinken tussen het normale reclamegeweld”, aldus Jelle de Wit, Senior Marketing & PR Executive bij Vertigo 6.
 

In eigen beheer uitgegeven door GIANTS Software

Christian Ammann, CEO van GIANTS Software: "Dit is een geweldige prestatie die op verschillende manieren een mijlpaal markeert in de geschiedenis van ons bedrijf: Farming Simulator 22 is de eerste titel die we in eigen beheer wereldwijd uitgeven, het is het grootste deel in de serie tot nu toe, en het is het resultaat van onze grote ambities die we in de toekomst nog verder zullen realiseren. Het is niet alleen een mijlpaal, het is ook een opstapje naar een hoger niveau.”
 
Farming Simulator 22 is nu verkrijgbaar voor PlayStation®5 (PS5™), Xbox Series X|S, PlayStation®4, Xbox One en PC. Daarnaast is er een Year 1 Season Pass beschikbaar die de game in de toekomst zal uitbreiden met nog meer content. Bezoek de officiële Farming Simulator-website voor meer informatie.