Senovo Capital en Peak Capital investeren 6 miljoen euro in Hello Customer

18-05-2020 (10:35) - Tech

Hello Customer, dat bedrijven het meest geavanceerde software as a service-platform aanbiedt om geautomatiseerd feedback van klanten te verzamelen en te analyseren met behulp van artificiële intelligentie, groeit.  De scale-up telt ruim dertig medewerkers en is actief  in diverse Europese landen en heeft in een nieuwe kapitaalronde zes miljoen euro opgehaald bij Senovo Capital en Peak Capital. Hello Customer wil zijn platform nog slimmer maken en maakt zich klaar om de volgende jaren verder door te groeien in Europa en de VS.
 
Hello Customer werd in 2015 in Gent opgericht door Leslie Cottenjé, Joeri Pansaerts en Bram De Vos. Zij bouwden een software as a service-platform dat bedrijven in staat stelt om de ervaringen en verwachtingen van hun klanten in kaart te brengen en te analyseren, er op een automatische manier inzichten uit te destilleren en de klantenervaring vervolgens te optimaliseren. De technologie van Hello Customer is gebaseerd op een eenvoudige klantenbevraging met open vragen, waarop linguïstische algoritmes en artificiële intelligentie wordt toegepast.
 
De software van Hello Customer is zeer in trek bij financiële instellingen en retail-ketens. De voorbije jaren zette het bedrijf na België ook voet aan wal in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje en krijgt steeds meer vragen van bedrijven uit de rest van Europa. 

Feedback cruciaal

CEO Leslie Cottenjé: “Het coronavirus stelt de verhoudingen tussen retailers en hun klanten op scherp. Meer dan ooit beseffen bedrijven hoe belangrijk het is om goed naar de verwachtingen en ervaringen van klanten te luisteren, zeker nu er veel minder persoonlijk contact is en de online verkoop boomt. Ons platform biedt hen de mogelijkheid om geautomatiseerd en de bevindingen van klanten zeer snel te peilen en te ontdekken hoe ze over een merk, een winkel, een product of dienst denken. Wie zich wil aanpassen aan snel wijzigende consumententrends, kan eigenlijk niet meer om Hello Customer heen.”


Groeiparcours

De huidige kapitaalsinjectie van zes miljoen euro volgt op een ronde van twee miljoen euro in 2018. Toen haalde Hello Customer onder meer Dovesco, Seeder Fund en een groep business angels aan boord. Ook de bestaande investeerders bevestigen hun vertrouwen in Hello Customer door opnieuw te participeren in deze ronde. Alles bij elkaar haalt Hello Customer nu 6 miljoen euro op.
 
Alexander Buchberger, managing director van Senovo Capital: “Nu bedrijven steeds meer inzichten moeten verwerven over hun klanten, geloven wij dat slimme customer experience platformen een groot groeipotentieel hebben. Hello Customer heeft een uitstekende uitgangspositie, dankzij zijn unieke end-to-end platform dat een geautomatiseerde oplossing biedt om met klanten in contact te treden en hun feedback te analyseren.”
 
“Al tijdens onze eerste meetings met Hello Customer waren we onder de indruk van het team en zijn vermogen om bekende merken van dienst te zijn. De mogelijkheid die zij krijgen om actie te ondernemen op basis van concrete data en inzichten, is van groot belang om hun klantentevredenheid en productontwikkeling te verbeteren”, zegt Johan van Mil, co-founder en managing partner van Peak Capital.


Internationale veroveringstocht 

Leslie Cottenjé: “Onze belangrijkste focus ligt uiteraard op verdere groei. Enerzijds blijven we in onze software-as-a-service investeren met nieuwe ontwikkelingen, gefocust op nog meer proactieve analytics. Door feedback te combineren met operationele data, kunnen organisaties onmiddellijk gevolg geven aan hun inzichten en bijsturen waar nodig. Tegelijk zijn we ook ambitieus in de verdere uitbreiding van landen waar we actief zijn. De wereldeconomie kent een duidelijke vertraging, dus dat betekent dat ook wij opnieuw bekijken wat de volgende stappen kunnen zijn. Eén van onze grootste ambities blijft om van wal te steken in de Verenigde Staten. Juist daarom zijn we blij om ervaren partners als Senovo en Peak Capital aan boord te halen, omdat ze uitermate goed gepositioneerd zijn om ons daarin te ondersteunen.”