Sinterklaas geeft dit jaar 340,9 miljoen euro uit online

04-12-2018 (09:14) - Tech

Sinterklaas heeft gezorgd voor een flinke e-commerceboost. In de vijf weken voorafgaand aan zijn verjaardag, heeft de goedheiligman online zo'n 340,9 miljoen euro besteed aan cadeautjes. Hiermee zorgde hij gedurende deze periode voor een gemiddelde weekomzet die 28 procent hoger ligt dan in een reguliere week. Dit blijkt uit een onderzoek onder de leden van Thuiswinkel.org.


Nederlandse consumenten gaven in de eerste negen maanden van 2018 ongeveer 243,5 miljoen euro per week uit in de online winkels. Mede dankzij Sinterklaas werd er tussen 1 november en 5 december gemiddeld 311,7 miljoen euro per week gespendeerd. Ook populaire retailfeestdagen als Singles' Day en Black Friday speelden hierbij een rol. 


'Tellen we de totale online bestedingen binnen de afgelopen vijf weken bij elkaar op, dan komen we op een bedrag van bijna € 1,6 miljard uit', aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. 'Daarmee breekt Sinterklaas dit jaar opnieuw een record. Maar nu de buitenlandse shopfeesten ook in Nederland nog verder zijn ingeburgerd, verwachten we dat dit record volgend jaar opnieuw moeiteloos gebroken wordt.' 


giftcards

Relatief veel mensen kunnen een giftcard of cadeaubon verwachten in de schoen. Hoewel de bonnen vooral met verjaardagen worden gegeven, neemt de populariteit van deze cadeaus tijdens de feestdagen steeds meer toe. Zo is het vierde kwartaal binnen de totale markt voor cadeaukaarten goed voor ongeveer 40 procent van de jaaromzet. 


Onder kinderen is LEGO een populair cadeau. Ook vragen zij om een Poopsie Slime Surprise! Pack en staan albums van K3 hoog op hun lijstje. De wat oudere schoenzetters vragen onder meer om boeken als 'Mijn verhaal' van Michelle Obama en 'Taal voor de Leuk' van Paulien Cornelisse.