Adobe voert investeringen kunstmatige intelligentie verder op

03-05-2018 (16:45) - Toeleveranciers

Adobe voert de investeringen op het gebied van kunstmatige intelligentie verder op. Dat vertelde CTO Abhay Parasnis in Londen tijdens de Adobe Summit, het jaarlijkse marketingcongres waar zo’n 5000 klanten uit Europa op afkomen.


Adobe Sensei is het onderliggende platform van Adobe voor kunstmatige intelligentie (AI), waarmee ook de creatieve software van Adobe als Photoshop, Illustrator, Indesign, Premiere en After Effects kan worden verrijkt. Zo worden objecten automatisch herkend en waar nodig beeldelementen gecorrigeerd.
 

creatief provces automatiseren

Adobe wil kunstmatige intelligentie nu naar een nog hoger niveau tillen door ook het creatieve proces te automatiseren. Sensei is onder meer in staat om een vrije ruwe potloodschets van bijvoorbeeld een filmposter zelf aan te vullen met stockfotografie en lettertypes. Sensei kan vervolgens die poster afstemmen voor de beoogde doelgroep, op basis van A/B testen uit het verleden. Het creatieve proces dat normaal nodig is voor dit soort schetsen wordt daarmee ingekort. Adobe wil kunstmatige intelligentie ook inzetten voor het automatisch ‘taggen’ (labelen) van webpagina’s.  Launch It scant een website, analyseert alle elementen en komt met aanbevelingen voor de meest optimale tagging structuur, op basis van onder meer natuurlijke taalverwerking.
 

Video Ad AI

Daarnaast is er Video Ad AI, waarmee videocampagnes kunnen worden verbeterd. Een reclame van 60 seconden wordt eerst automatisch vergeleken met vergelijkbare content, waarna Adobe Sensei aanpassingen adviseert, bijvoorbeeld om in te korten of juist uit te breiden. Er is een automatische koppeling met het montageprogramma Adobe Premiere Pro.