Global Commerce Review: Nederlanders gevoelig voor goede apps

07-03-2018 (09:53) - Toeleveranciers

Consumenten maken in het oriëntatie- en aankoopproces vaak gebruik van verschillende apparaten zoals laptops, tablets en mobiele telefoons. Om er zo effectief mogelijk voor te zorgen dat een websitebezoek resulteert in een aankoop, is het belangrijk een consument tijdens dit proces op al zijn of haar apparaten te kunnen herkennen als zijnde dezelfde gebruiker. Op een desktop, maar met name ook binnen mobiele browsers en apps. Dit blijkt uit de recente Global Commerce Review, uitgevoerd door Criteo S.A. (NASDAQ: CRTO).
 
 
Het onderzoek geeft onder meer aan dat 29% van alle aankopen vanaf een Nederlandse desktop vooraf wordt gegaan door een klik op een mobiel apparaat. Deze gegevens zijn afkomstig uit het Commerce Marketing Ecosysteem (CME) van Criteo, een wereldwijd netwerk van tienduizenden retailers, merken en uitgevers dat nu ook in Nederland beschikbaar is. Criteo CME is gebouwd voor commerce en gebruikt machine learning om direct bruikbaar inzicht te geven in het gedrag van consumenten op al hun apparaten. Nederlandse klanten die op meerdere apparaten herkend kunnen worden, geven dankzij de inzichten uit CME gemiddeld 18% meer uit bij iedere bestelling, blijkt uit de Global Commerce Review.
 

Eerlijk inzicht in grote datasets

Vandaag de dag kunnen consumenten kiezen uit een groeiend aantal aanbieders en kanalen om hun aankopen te doen. Daarbij schakelen ze continu tussen verschillende apparaten. Merken en retailers doen er derhalve goed aan een gerichte en persoonlijke ervaring te bieden. Cruciaal hierin zijn inzichten uit grote hoeveelheden data en bronnen. Indien gericht toegepast kun je consumenten op het juiste moment een aanbieding doen, die leidt tot een transactie. Traditioneel hebben grote, vaak internationale winkelkanalen in dit speelveld een voorsprong op kleinere lokale aanbieders. Criteo wil met het Commerce Marketing Ecosysteem een oplossing bieden waarmee retailers en merken data kunnen delen, zodat zij gebruik kunnen maken van veel grotere datasets. Daarnaast verleent het toegang tot een intelligente technologie, om deze data te kunnen analyseren en met succes in te zetten.
 

Maximaal resultaat

Met het nieuwe Commerce Marketing Ecosysteem krijgen retailers, merken en uitgevers volledig inzicht in de manier waarop klanten hun diverse apparaten gebruiken voor een aankoop. Waar haken klanten af en op welk punt schakelen ze over op een ander apparaat? Uit de Global Commerce Review blijkt bijvoorbeeld dat mobiele telefoons in Nederland steeds vaker worden gebruikt voor online aankopen (een groei van liefst 48% ten opzichte van vorig jaar). Het gebruik van tablets en desktops neemt juist af. Tijdens werktijden is de desktop nu nog het meest gebruikte apparaat voor online aankopen, maar daarbuiten (en in de weekenden) geven Nederlanders duidelijk de voorkeur aan hun mobiele apparatuur. Als we Europa daar als leidraad voor Nederland nemen, blijkt vooral een goede app belangrijk: 54% van alle mobiele aankopen wordt gedaan vanuit een app. De conversie vanuit apps ligt zelfs driemaal hoger dan uit mobiele websites.
 

Over de Global Commerce Review

De Global Commerce Review is gebaseerd op de analyse van individueel browsegedrag en aankoopgegevens van de klanten van meer dan 5.000 retailers in meer dan 80 landen gedurende het vierde kwartaal (Q4) van 2017. Bekijk onze dynamische wereldkaart voor een wereldwijd overzicht en aanvullende lokale inzichten hier.