100% datagedreven campagne Yellowbrick

26-04-2017 (13:46) - Campagnes

Bureaus krijgen niet vaak de kans om een klant met zowel onderzoek, strategie, creatie én media te ondersteunen. Yellowbrick had het lef om RLVNT bij al deze fases te betrekken, met als resultaat een opvallende campagne die op 20 april live is gegaan.

breder trekken
RLVNT gelooft dat media en creatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn én dat het vertrekpunt van effectieve campagnes het gedrag, de percepties en motivaties van mensen zou moeten zijn. Leila de Zwart, strateeg bij RLVNT: “Het begint eigenlijk met het durven doorvragen. Zo ging ons eerste gesprek met Yellowbrick niet alleen over campagnedoelstellingen, maar ook over algemenere doelstellingen en de visie van Yellowbrick. Waar wilden zij naar toe groeien in 2017 en welke marketingactiviteiten stonden er naast deze campagne op het programma? Door de focus breder te trekken, kwamen we er samen achter dat er veel aannames waren, maar nog weinig kennis over de werkelijke parkeerfrequentie en parkeerbehoeften van Nederlanders. Ook waren de triggers en barrières van Nederlanders om te starten met Yellowbrick nog niet gevalideerd. We hebben Yellowbrick toen geholpen met het opstellen van een volledige onderzoeksbriefing en in de keuze van een goed onderzoeksbureau. De uitkomsten van dit landelijke onderzoek vormde een sterke, gevalideerde basis voor de creatieve én mediastrategie.”

herkenbaar gezicht
Uit het onderzoek bleek onder andere dat de top tien frustraties rondom parkeren allemaal gaan over gemak, snelheid en kosten. Oók bleek dat Yellowbrick juist deze frustraties wegneemt. Er werd daarom gekozen om deze drie belangrijkste voordelen voor parkeerders centraal te zetten in de campagne. Mark Veldhuizen van Zanten, creatief directeur bij RLVNT: “Naast het benoemen van de voordelen vonden we het ook belangrijk om Yellowbrick een herkenbaar gezicht te geven en ervoor te zorgen dat het concept voor een langere tijd mee zou gaan. Zo werd de Yellowbrick superheld geboren, de held die plots tevoorschijn komt wanneer je parkeert en al het gedoe voor je uit handen neemt.” 

superheld
RLVNT hees samen met videoproductiebureau Made.For.Digital een freerunner in een geel pak met een P erop en liet hem allerlei stunts doen, op een parkeerterrein en voor een blauw scherm. De gele superheld en zijn trucs zijn te zien in een tweetal online video’s, in een reeks (mobiele) banners, social uitingen en straks ook op allerlei onverwachte plekken in het land. Waar? Dat blijft nog even een verassing. 

credits
Strategie: Leila de Zwart en Jurgen Retra
Creatie: Mark Veldhuizen van Zanten en Imre Engbers
Videoproductie: Made.For.Digital
Marktonderzoek: Validators