Covid-19 campagne voor jongeren: waarom we juist nu vol moeten houden

03-11-2020 (11:49) - Campagnes

De Rijksoverheid en VICE+ hebben een campagne gelanceerd waarmee het jonge mensen nog meer bewust wil maken van het feit hoe belangrijk het is het Covid-19-beleid serieus te nemen en zich aan de regels te houden.
 
De coronacrisis heeft al langer dan een half jaar grote invloed op ons dagelijkse leven. Vooral jongeren en jong volwassenen lijken het er steeds moeilijker mee te hebben om zich aan de maatregelen te houden. De contentcampagne bestaat onder meer uit voicemail boodschappen die wordt gedeeld op de social kanalen van VICE. De ingesproken voicemails zijn persoonlijke verhalen van jonge mensen die vertellen hoe en waarom zij zich aan de COVID-19 maatregelen houden en waarom het belangrijk is dat hun leeftijdsgenoten dit ook blijven doen. 
 
Jasper Vierboom, Creative Director bij VICE+, over de campagne: ‘Bij VICE staan de pijlers ‘enlighten’, ‘entertain’ en ‘empower’ aan de kern van alles wat wij doen. Met deze campagne willen wij de Rijksoverheid ondersteunen om jonge mensen bewust te maken van het belangrijke aandeel dat zij hebben in het onder controle houden van COVID-19 in Nederland. Ons platform, bereik en langdurige ervaring met de doelgroep lenen zich hier op uitstekende wijze voor.’
 
De Rijksoverheid richt zich sinds begin oktober in de doelgroepencommunicatie ook specifiek op jongeren. Dit komt voort uit het feit dat het voor veel jonge mensen steeds moeilijker is om de coronamaatregelen na te leven. De campagne, die is samengesteld naar aanleiding van een briefing van mediabureau Initiative, bestaat uit verschillende online assets waaronder social assets en verschillende artikelen en vanaf 2 november een speciale anderhalve meter lange partnerpagina.