Marketeer is grootste jobhopper

27-10-2016 (14:16) - Mensen

Beroepsvereniging NIMA onderzocht de intentie van werknemers in diverse beroepsgroepen om van baan te wisselen. De marketeer is het meest eager om een nieuwe werkplek te vinden. 44% van hen zegt op dit moment op zoek te zijn naar een nieuwe uitdaging. Vorig jaar was dat nog 37%. 
 
Bij andere beroepsgroepen is deze wens minder aanwezig. In HR, Techniek, Chemie en Payrollers ligt de score op 25% of lager. De jobhopwens komt niet direct voort uit ontevredenheid. 74% van de ondervraagde marketeers gaf aan dat ontwikkelingsmogelijkheden de grootste motivatie is. Toch is ook 39% ontevreden over het salaris. Sfeer (86%), uitdagende projecten (85%), opleidingsmogelijkheden (65%), ruimte voor ondernemerschap (65%) en loopbaanmogelijkheden (64%) zijn juist redenen om bij een bedrijf te blijven. 
 
In het onderzoek werd marketingprofessionals ook gevraagd naar hun zorgen. 33% van de respondenten gaf aan de meeste bedenkingen te hebben bij de hoogte van het beschikbare budget om gestelde doelen te kunnen bereiken. 22% maakt zich het meeste zorgen over het niet kunnen bijblijven met professionele kennis en vaardigheden. De afnemende vraag naar producten en diensten houdt één op de vijf uit de slaap. De opkomst van zzp’ers op de arbeidsmarkt laat de gemiddelde marketeer koud: slechts 4% noemt de concurrentie van flexwerkers als belangrijkste punt van zorg.