ADCN Lampen: het jaar van ACHTUNG! en N=5

08-04-2015 (08:26) - Bureaus

Het was gisteravond een drukte van jewelste in de hoofdstedelijke Paradiso. Er is tijdens de ADCN Lampen Awards Show 2015 zevenmaal Goud vergeven, elf keer Zilver, 26 maal Brons en er waren 6 Craft/Deelbekroningen.
 
De grote winnaars van de avond waren ACHTUNG! en N=5. Ook Part of a Bigger Plan, Dawn en FHV BBDO deden het goed met een mooie Lampen-oogst. 
 
In totaal ging het om 51 Lampen plus de Grand Prix, een forse daling ten opzichte van 2014, toen er 62 (inclusief Grand Prix, Deelbekroningen en Jong Talent) Lampen werden uitgereikt.
 
Managing Director Dinesh Sonak: 'We hebben de zware jury gevraagd de lat hoog te leggen, mede op advies van onze leden en inzenders. Dit om de waarde van de Lamp te vergroten. Desondanks hebben de vakjury en ledenjury samen meer dan 50 Lampen uitgereikt, met complimenten aan de vele sterke inzendingen, die internationaal (bij de D&AD en Cannes Lions) mee kunnen dingen naar prijzen. Wij danken alle inzenders van harte voor hun deelname. Het komend jaar gaan we werken aan nog meer inzendingen in design, media & branded content, en digitaal, en gaan wij craft uitbreiden.'
 
De ADCN heeft van de Lampen een Festival gemaakt, met eerder gisteren 8 Illuminating Talks over 'the art of creative breakthroughs', vandaag de jury feedbacksessies en morgen Creative Gold Stories, een event voor marketing managers met de winnaars van de Gouden Lampen, in samenwerking met Heineken.
 
Dit zijn alle Lamp-winnaars van 2015:
 
GRAND PRIX
‘RAW for the Oceans’ - G-STAR RAW, FHV BBDO en Part of a Bigger Plan' (winnaars op foto)
 
GOUD
Film: Zeitgeist 2014 - Alzheimer Nederland (N=5)
Activation: #First Concert – Vodafone (ACHTUNG!, Wefilm, Blyde)
Digital Advertising: Night Walk in Marseille – Google (72andSunny & Google Creative Lab)
Integrated: RAW for the Oceans – G-STAR RAW (FHV BBDO/Part of A Bigger Plan)
Product & Packaging Design: RAW for the Oceans – G-STAR RAW (FHV BBDO/Part of A Bigger Plan)
Digital Design: The Universal Typeface – Bic (DDB Düsseldorf/MediaMonks)
Digital Design: Typomad 2014, Opening Titles – Typomad (Calango)
 
ZILVER
Outdoor: G-STAR Eyewear, Masks – G-STAR RAW (G-STAR RAW, Peter & Thijs)
Film: 5 dingen die ze je niet vertellen over de economie - Triodos Bank (Dawn)
Film: Don’t let this story become his story – Warchild (Doom & Dickson)
Radio: Alzheimer Nederland – Alzheimer Nederland (N=5)
Activation: Blindtrade – Pon’s Automobielhandel (ACHTUNG!)
Activation: Zeitgeist 2014 - Alzheimer Nederland (N=5)
Digital Advertising: The world’s best coverband – Allstars Coverband (Fitzroy)
Media & Branded Content: Internet Explorer meets 22tracks – Microsoft (UM Studios)
Media & Branded Content: #First Concert – Vodafone (ACHTUNG!, Wefilm, Blyde)
Brand/Communication Design: Innocent Targets – The Coalition to Stop Gun Violence (Boonstra and Associates, Mr. Boonstra)
Brand/Communication Design: Frascati Issues – Frascati Theater (De Designpolitie)
 
BRONS
Outdoor: Pocket Plus – KPN (N=5)
Outdoor: Ontmoet je microben – Micropia (Dawn, Part of A Bigger Plan)
Outdoor: The real girl with a pearl earring – Het Mauritshuis (Publicis, KOEN)
Film: Why wait until it’s too late? (Mark) – Dela (Ogilvy & Mather Amsterdam)
Film: The Odessey – Heineken (Wieden+Kennedy Amsterdam)
Film: Ontmoet je microben – Micropia (Dawn, Part of A Bigger Plan)
Film: Puberdochter – Monuta (N=5)
Radio: Twijfel – Trouw (KOKORO)
Activation: Pocket plus – KPN (N=5)
Activation: Give Holland a break – Kitkat (JWT Amsterdam)
Digital Advertising: The Elephant Pledge – World Animal Protection (FHV BBDO)
Digital Advertising: #happytohelp – KLM (DDB & Tribal Amsterdam)
Digital Advertising: Brush Busters – Philips (ACHTUNG!)
Media & Branded Content: Cookie Art – Jacques Gregoire (Being There)
Media & Branded Content: The world’s best coverband – Allstars Coverband (Fitzroy)
Integrated: 5 dingen die ze je niet vertellen over de economie - Triodos Bank (Dawn)
Product & Packaging Design: BierTrommel – Bavaria (Selmore)
Product & Packaging Design: Yoni – Yoni (Thonik)
Product & Packaging Design: Brand Bier, een ode aan bier – Brand Bier/Heineken (VBAT)
Brand/Communication Design: What design can do! 2014 – What design can do (De Designpolitie)
Brand/Communication Design: Visuele identiteit – Nationale Opera & Ballet (Lesley Moore)
Brand/Communication Design: Mauritshuis – Mauritshuis (Studio Dumbar)
Digital Design: Dutch National Opera & Ballet - Dutch National Opera & Ballet (TamTam)
Digital Design: Windcertificaten – Eneco (ACHTUNG!)
Digital Design: Brush Busters – Philips (ACHTUNG!)
Digital Design: Night Walk in Marseille – Google (72andSunny & Google Creative Lab)
 
DEELBEKRONING/CRAFT
Craft Artdirection: Visuele identiteit – Nationale Opera & Ballet (Lesley Moore)
Craft Copywriting: 5 dingen die ze je niet vertellen over de economie - Triodos Bank (Dawn)
Craft Film Direction: Warchild 4-5 mei – Warchild (Doom & Dickson, HazazaH)
Craft Photography: Lieuwe van Gogh – Vrij Nederland (Weekbladpers, Jeroen Hofman Fotografie)
Craft Sound: Don’t let this story become his story – Warchild (Soundcircus, Doom & Dickson)
Craft Illustration: The UNfappening – Artbox (Artbox, Red Urban, ETCETERA)
 
YOUNG TALENT
(+1)join the table – SIRE (Raphael Kamp en Sjoerd Rijsdijk)
 
DDB & Tribal Amsterdam en N=5 waren in theorie de grootste kanshebbers op een Lamp dankzij de meeste nominaties, elk 16. FHV BBDO volgde met 15 nominaties, ACHTUNG! en Dawn met 10, Publicis met 9 en TBWA\NEBOKO met 6. Het laatste bureau won uiteindelijk niets. In totaal waren er 183 cases genomineerd.
 

 


Foto: Marty Marn

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch