Bavaria maakt statement naar Den Haag: Klaas Dijkhoff is kroonprins van carnaval

25-01-2024 (10:07) - Campagnes

In Den Haag begrijpen ze nog steeds bar weinig van carnaval. Uitspraken als ‘verzet carnaval maar’ onderstrepen dat gevoel in Brabant en Limburg.

Eenderde van alle carnavalsvierders maakt zich dan ook zorgen om de toekomst van het volksfeest. Als ultieme poging Den Haag te overtuigen van het belang van carnaval komt Bavaria dit jaar daarom met een troef: Klaas Dijkhoff. Hij stond jarenlang bekend als de kroonprins van het Binnenhof en vormde al die tijd de brug tussen politiek Den Haag en Brabant. Maar met een functie elders, is Dijkhoff niet bang om die brug op te halen. Daarom proost Bavaria met alle carnavalsvierders op Ons Prinsendom in de nieuwste campagne van Bavaria.

Gebrek aan daagkracht

Het onbegrip van politiek Den Haag over carnaval is al langer een veelgehoorde frustratie in onder canavasvierders in het zuiden van Nederland. Het gebrek aan draagkracht in de politiek creëert onzekerheid volgens veel carnavalsvierders. Dat in 2023 nog werd gesuggereerd om carnaval te verplaatsen voor schooltoetsen, heeft daarbij niet geholpen. Opvallend, want volgens recent onderzoek vindt meer dan de helft van alle Nederlanders (55%) dat carnaval onder geen beding verplaatst kan worden.

Prinsendom

Daarom komen Bavaria en de prinsen en prinsessen - die tijdens carnaval tijdelijk de macht hebben - met een bijzonder initiatief dit jaar. De macht die doorgaans figuurlijk is, wordt nu optimaal benut: Brabant wordt omgedoopt tot een Prinsendom met Klaas Dijkhoff als kroonprins. Iemand die als geen ander weet hoe weet hoe een goede lobby in zijn werk gaat en ook een goede polonaise niet uit de weg gaat.

Tijd voor actie

Klaas Dijkhoff: “Er is werk aan de winkel. Sinds 2018, waarin maar liefst 170.000 mensen de petitie voor carnavalvrij ondertekenden, is er bar weinig veranderd. Carnaval wordt in vele steden en dorpen massaal gevierd. Het feest staat in het teken van verbinding en verbroedering met een rijke geschiedenis die je niet zomaar over boord gooit. Alleen komt die boodschap nog steeds niet aan in Den Haag. Tijd voor actie om op onze eigen wijze duidelijk te maken dat carnaval een volksfeest is dat je simpelweg niet zomaar verplaatst bijvoorbeeld.”

Rijke tradities

Carnaval is een prachtig feest met rijke tradities dat elk jaar groots gevierd wordt. Dat de politiek overwoog om carnaval dit jaar te verplaatsen baarde ons zorgen," aldus Dennis van de Sande, brandmanager Bavaria. "De humor van carnaval is altijd op een ludieke manier maatschappijkritisch, vandaar dat we met Klaas Dijkhoff met een carnavaleske aanpak duidelijk maken hoe belangrijk carnaval is voor ons als Brabantse brouwerij en voor een grote groep mensen in Nederland.”

Zorgen om toekomst

Bavaria zet zich al langer in voor het carnavalsfeest zoals de #carnavalvrij-petitie die ruim 170.000 keer werd getekend, en de ‘carnavalsverzekering’ na de corona-pandemie. Recent voerde Markteffect in opdracht van Bavaria een onderzoek uit om meer inzicht te krijgen in wat er leeft onder carnavalsvierders in heel Nederland. Daaruit blijkt onder andere dat Brabanders zich grote zorgen maken over de toekomst van carnaval.