bunq en Flirt Creativity pionieren met AI-gestuurde campagnes

24-01-2024 (10:14) - Campagnes

Neobank bunq lanceert twee campagnes met Flirt Creativity, een creatief multichannelbureau dat de kracht van storytelling gebruikt om de groei van hun klanten te ondersteunen. Deze campagnes zijn een mix van AI en adtech en zetten nieuwe standaarden voor innovatie, duurzaamheid en inclusiviteit.

Flirt zette AI in om het creatieve productieproces, media-inkoop en optimalisatie voor deze campagnes te transformeren door AI te gebruiken als een hulpmiddel om hun vakmanschap te verbeteren, niet te vervangen. Met AI als uitgangspunt of inspiratie creëerde Flirt storyboards met visuele referenties voor casting, setontwerp, locaties en cameratechnieken. Het resultaat is een surrealistische wereldopbouw, verder versterkt door het gebruik van geavanceerde virtuele productie, met 3D-achtergronden gemengd met fysieke sets en acteurs.

Door deze methode te gebruiken, konden bunq en Flirt twee campagnes in één keer filmen in plaats van op zeven locaties te filmen of sets te bouwen die veel middelen vergen. Efficiënt gebruik van hulpbronnen en duurzaamheid staan centraal in de campagnes die elementen bevatten zoals een veganistisch restaurant en zero-emissie geüpcyclede raketbrandstof. In de campagnes figureren vrouwelijke ondernemers en digitale nomaden. De campagnes zijn het resultaat van het werk van een internationale, diverse crew, die de inzet van de twee bedrijven weerspiegelt voor een groene en inclusieve toekomst voor iedereen.

De samenwerking, die oorspronkelijk begin 2023 op TikTok werd gelanceerd, is nu geëvolueerd naar een bredere, kanaalagnostische strategie en verschuift van Always On naar Campaign Content. Pieter Slöetjes, Hoofd Content bij bunq: "Het was ongelooflijk spannend om te werken aan een campagne die gebruik maakt van de kracht die de technologie van vandaag te bieden heeft. In veel fases van het creatieve proces moesten we onze werkwijze heroverwegen, en dat is wat we graag doen bij bunq. Naast het lanceren van een campagne hebben we laten zien wat mensen en AI kunnen bereiken in het creatieve proces door samenwerking."

"Onze samenwerking met bunq illustreert hoe AI de creatieve industrie verrijkt, wat leidt tot innovatievere, duurzamere en inclusievere campagnes"

Frank Uyt den Bogaard, oprichter en creatief directeur bij Flirt Creativity: "AI werkt als een katalysator in ons creatieve proces, verbetert onze efficiëntie en opent deuren naar ongekende creativiteit. Onze samenwerking met bunq illustreert hoe AI de creatieve industrie verrijkt, wat leidt tot innovatievere, duurzamere en inclusievere campagnes."

Over bunq

bunq werd in 2012 opgericht door serie-ondernemer Ali Niknam en heeft de Europese banksector blijvend veranderd. Door de gebruikers centraal te stellen en een product te ontwikkelen dat geworteld is in hun wensen en behoeften, is bunq uitgegroeid tot de op één na grootste neobank in de EU. 
Als pionier was bunq de eerste bank in meer dan 35 jaar die een Europese bankvergunning kreeg, haalde het de grootste serie A ronde ooit op voor een Europese fintech (€193 miljoen) en was het de eerste neobank in de EU die eind 2022 structurele winstgevendheid bereikte. Op zijn missie om de eerste wereldwijde neobank voor digitale nomaden te bouwen, kondigde bunq in april 2023 aan dat het de Amerikaanse markt wilde betreden door een bankvergunning aan te vragen.

Over Flirt Creativity

Flirt Creativity is opgericht in 2005 en is een full-service creatief bureau, gedreven door cultuur, gemotiveerd door verhalen en gericht op menselijkheid. "Wij geloven dat een geweldige visie een geweldig merk maakt. Het is de  kracht van creatieve ambitie die bedrijven helpt uit te groeien tot sterke entiteiten.
Wij geloven dat mensen feiten horen maar verhalen voelen. Daarom streven we ernaar reclame te maken die er niet uitziet als reclame. We doen van alles, zolang het maar niet alledaags is. We houden van klanten die gepassioneerd zijn over hun merk.