Heineken frist fan imago op: 'Cheers to All Real Hardcore Fans'

08-02-2024 (10:33) - Campagnes

Heineken trapt de UEFA knock-outfase af met een nieuwe campagne die voortbouwt op het gevestigde 'Fresher Football'-platform dat voetbal meer inclusief wil maken.

Het merk heeft gewerkt aan het gelijktrekken van het speelveld door campagne te voeren om van de sport een positievere en gastvrijere ruimte te maken om samen van voetbal te genieten. Deze nieuwe campagne is gericht op het opfrissen van wat het echt betekent om een hardcore fan te zijn, het terugwinnen van dit ereteken dat te lang is geassocieerd met negatief gedrag in het voetbal.

Spel bederven

"Er is een minderheid van voetbalfans die het spel voor alle anderen kan bederven, waardoor 'hardcore' fans een slechte naam krijgen", zegt Nabil Nasser, Global Head van Heineken Brand: "Maar deze problematische groep vertegenwoordigt niet de meerderheid. Onze nieuwe campagne is een geestige draai aan het stereotype van de 'hardcore fan' en laat zien hoe hardcore fandom er echt uitziet. We vieren de diverse groep mensen die de sport echt leeft en ademt op een positieve en soms eigenzinnige manier."

Campagne film

De kern van de campagne wordt gevormd door een film van de Australische regisseur Mark Molloy. Het geeft het ware gezicht van het moderne voetbalfanaat weer. De komische en hartverwarmende film, geïnspireerd door echte fans, laat de toewijding zien die mensen hebben om het mooie spel te steunen. 

Echte voetbalfans

Virgil van Dijk, aanvoerder van het Nederlands mannenteam, en de huidige ambassadeur Jill Scott MBE, voormalig Leeuwin, hebben hun krachten gebundeld voor dit volgende hoofdstuk in Heineken's streven naar inclusiviteit in het voetbal."Ik ging bijna elk weekend met mijn opa naar The Stadium of Light, of het nu weer mooi weer was of niet," zegt Jill Scott MBE, "Maar als je denkt aan hoe een hardcore voetbalfan eruitziet, denken de meeste mensen niet aan een tienermeisje. Dat vind ik zo leuk aan de nieuwe campagne van Heineken. Het laat zien hoe echte voetbalfans eruit zien en speelt in op de verwachtingen van mensen over wie een echte 'hardcore' fan is."

Negatieve connotaties verwijderen

Virgil van Dijk: "De 'Real Hardcore' fans maken me trots en dankbaar als speler. Ik denk dat het belangrijk is om deze uitdrukking opnieuw te claimen, de historische negatieve connotaties zijn iets wat we uit het spel moeten verwijderen, niemand wordt als racist geboren, ik denk dat de belangrijkste dingen om verandering teweeg te brengen educatie en communicatie met elkaar zijn. Ik hoop dat wij deel kunnen uitmaken van die verandering, daarom ben ik blij dat Heineken de perceptie van wat een echte fan is uitdaagt om te laten zien dat er een plek is voor iedereen in het spel.'

Om de boodschap van het steunen van inclusief hardcore fandom te benadrukken, heeft Heineken plaatsen op de UEFA Champions League Finale gereserveerd voor een select aantal echte hardcore fans die hun verhaal met ons delen. De winnaars krijgen een unieke finaleweekendervaring. Ga voor meer informatie over de wedstrijd en om mee te doen naar www.heineken.com/realfansseats