Al het vaknieuws volg je dagelijks op de voet. Gratis!

29-04-2014 (08:26) - Column

Fonk timmert lekker aan de weg. We hebben, als we ReclameWeek meetellen, sinds 1994 abonnees die jaarlijks een bescheiden bedrag willen betalen om Fonk Magazine 26x per jaar te ontvangen. En daar zijn we heel erg blij mee. Als dank brengen we Het Vak daarom iedere ochtend dagelijks met liefde en dus gratis online heel veel verse nieuwsupdates. Het is nemen en geven tenslotte.
 
Inmiddels lees ik sinds een paar maanden in steeds dwingender mails en DM dat onze collega Adformatie het hoog tijd vindt om de lezers voor de content te laten betalen. Betalen, betekent in dit geval betalen voor het blad (ze hebben ons er sinds 1994 om uitgelachen, maar soit!), maar ook voor alle andere ‘podia’ die de redactie beklimt, moet je de knip trekken. En als je dat niet wilt, nou: dan kom je niet verder dan een sleuteltje bij het digitale nieuws. 
 
Dat je als lezer voor het papieren blad mogelijk iets over zou moeten willen hebben, begrijp ik wel. De porti alleen al, kosten uitgevers een godsvermogen en dan hebben we het nog niet over papier, drukkosten en kosten voor vormgeving. 
 
Maar dat de Adformatie-directie nu meent dat de lezers dan ook maar meteen voor ‘de rest’ zouden moeten betalen, is in een tijd waarin nieuws overal en altijd toegankelijk is, klinkklare nonsens.
 
Ik help je even op weg: fonkonline is er dagelijks met nieuws rond een uur of 9. Onze collega komt meestal met een herhaling van nieuws achter ons aan, maar toegegeven, de redactie heeft soms ook leuk nieuws dat niet in de Fonk-kolommen te lezen was. En daarom was het tot op heden absoluut de moeite waard beide nieuwsbrieven en sites in de gaten te houden.
 
Maar je kunt ook beide in de gaten houden zonder ervoor te betalen. Da’s nogal simpel als de redactie van Fonk of welke andere redactie dan ook, het nieuws van Adformatie koopt en leest en vervolgens netjes de relevante quotes ook nog even brengt, zonder dat iemand daar nog eens extra voor hoeft te betalen.
 
Geld verdienen willen we allemaal, en daarvoor zijn we behalve uitgevers ook ondernemers. Maar dat je als uitgever, hoofdredacteur en/of ondernemer denkt dat je uit je lezer een slaatje kan slaan, maak je een denkfout. 

Lees fonkoline dus for free! En ontvang er dagelijks gratis een extra nieuwsupdate bij met een selectie van nieuwsupdates uit het nieuws van onze collega’s. Voor niets! Achtergrond, need to know en feel good artikelen vind je in Fonk Magazine: 26 maal per jaar voor een beetje.  


Nicolette Hulsebos

Reacties

Dertig jaar geleden speelde al de discussie bij Elsevier. Informatie kon je indelen in 'Nice to know' of 'Need to know'.
Het meeste nieuws valt in de eerste categorie. Nieuwtjes, leuk om op de hoogte te blijven maar ja, verder doe je er niets mee. Geen waarde, morgen is delezer het weer vergeten.
Pas als een uitgever extra informatie toevoegt ontstaat er waarde.
Een databank met adressen, onderzoek naar het effect van reclame, noem maar op. Voor deze tweede categorie kun je geld vragen.
Nieuwtjes zijn alleen aardig om te weten. Bovendien trekken ze lezers naar de site. Zou je reclame kunnen noemen...
Gerard Kroon @ 28-04-2014 09:21 uur