Het Sanoma-effect

22-07-2014 (07:44) - Column

Het ziet ernaar uit dat het afgeslankte Sanoma de trend heeft gezet voor andere ‘instituten’ het mes te zetten in het portfolio. Zo werd vorige week duidelijk dat Metro als enige gratis krant binnen het Nederlands dagbladenspectrum overleeft. In oktober gaat de stekker er bij Spits uit, zo maakte TMG bekend. DAG en De Pers moesten er twee jaar geleden al mee stoppen. Terug naar Koning eenoog is het dus in de wereld van de gratis dagbladen. Althans: op dit moment dan en nu maar zien hoe het spel in de digitale wereld verder gespeeld zal worden.
 
Wie dacht dat deze trend zich beperkte tot de mediawereld, kwam afgelopen week bedrogen uit, want ook Unilever is binnen afzienbare tijd geen ‘levensmiddelenbedrijf’ meer, weten we nu. In 190 landen is de uitverkoop van tal van foodmerken volop aan de gang. 
 
Nog even en er is niet veel meer over van het Brits-Nederlandse levensmiddelenbedrijf in zijn huidige vorm. Het verschil met de media is echter wel dat de verkochte merken bepaald geen bleeders zijn. Bij Unilever lijkt de uitverkoop proactief een bijdrage te leveren aan een nieuw voor ons nog onbekend masterplan waarnaar we nu nog alleen maar kunnen raden.
 
Afgezien van de onzekere toekomst van dit alles voor tal van mensen bij deze grote concerns, is er toch ook iets goeds aan de gang. Want hoe spannend zal de wereld er weer uitzien als tal van ‘kleine’ ondernemers hun vleugels uitslaan met de nu veroverde media en foodmerken? Het is straks niet het grote geld dat succes afdwingt, het is pure creativiteit en de wil om van niets iets te maken. Niet praten, maar poetsen, niet jammeren, maar lachen, niet zeggen: kan niet, maar do it
 
We stevenen wat mij betreft dus af op een businessmodel waarin creativiteit, flexibiliteit en ondernemerschap het nu ècht aantoonbaar gaan winnen van de verdeel- en heersmentaliteit van de reuzen van weleer. 
 
Wordt vervolgd, zou ik zeggen...
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.