Laat je activeren

10-02-2014 (08:44) - Column

Je kunt er gewoon niet omheen: de Olympische Winterspelen. Zelfs kijkers die normaal gesproken een blokje om lopen als er ‘sport’ op tv te zien is, bleven afgelopen weekend met miljoenen tegelijk uur na uur aan het scherm gekluisterd. We zagen Sven en Ireen en masse winnen, maar we keken ook net zo makkelijk naar rodelen of de biatlon, zo wezen de kijkcijfers uit. 
 
Ongetwijfeld heeft het sombere Nederlandse weer dit weekend aan het televisiesucces van Sochi bijgedragen, maar ik durf er een lief ding onder te verwedden dat de Spelen het ook zonder storm en regen prima hadden gedaan. En dus vraag ik me ook dit jaar weer af hoe het komt dat Nederlandse marketeers de Winter- (en Zomer-) Spelen min of meer aan zich voorbij laten gaan. 
 
Ik zie nauwelijks leuke, laat staan slimme inhakers. Het zijn vooral de reguliere adverteerders die bij de Publieke Omroep van al die prachtige kijkcijfers profiteren. Navraag heeft me geleerd dat ‘Nederlanders niet zoveel hebben met de Spelen’ en dat ‘Schaatsen niet zo’n grote sport is’ of dat ‘Het in ieder geval niet haalt bij voetbal en ik kan mijn budget maar één keer uitgeven, dus...’
 
Tja, het zal wel. Waarschijnlijk ben ik cijferblind, dus als over een kleine twee weken de Spelen voorbij zijn, pak ik er toch de rekenmachine maar even bij. Het zal me niet verbazen als die kijkcijfers van de Spelen heel wat voetbalevenementen moeiteloos achter zich laten. 
 
Hoe verder die kijkcijfers de komende dagen oplopen, hoe groter het verlies is voor de marketeers die normaal gesproken toch zo vreselijk keen zijn op campagnes die de kassa doen rinkelen. 

Ik zet mijn wekker klaar voor de volgende Spelen en ga dan heel eigenwijs sneller en nadrukkelijker aan de poort rammelen. Of liever gezegd, ik ga iedereen wat eerder ‘activeren’. Want zo heet dat tegenwoordig. 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.