Na een warme zomer volgt een heet najaar

05-08-2014 (09:35) - Column

Zo ‘rustig’ als het aan bureauzijde is, zoveel beweging is er deze zomer bij de diverse uitgeefhuizen. Zo dient zich bijvoorbeeld de vraag aan of het TMG-management in staat is de ‘vrije val’ waarin het concern lijkt te verkeren, te stuiten. De halfjaarcijfers liegen er niet om. En dus wordt er (opnieuw) jacht gemaakt op Egeria’s NRC Media, en gaan alle niet aan print gerelateerde online activiteiten de deur uit. Of dit de pijn zal verlichten? We gaan het zien, maar volgens mij zal het belangrijkste wapen in de strijd koersvastheid blijken. 
 
Bij Wegener (Mecom) weten ze ondertussen helemaal niet meer wat te doen en lijken alle genomen acties de tanker niet los te kunnen trekken. Analisten menen dat rust nu geboden is en dat ook hier veel afhangt van de vraag hoe koersvast het management durft te zijn. Op dit moment buitelen de maatregelen over elkaar heen, zonder dat helemaal duidelijk lijkt of de vorige acties konden beklijven.
 
Tja, en dan hebben we Blendle. Met best veel tam-tam aangekondigd en met een relatief lange aanlooptijd, zou het zomaar kunnen zijn dat het heel kalmpjes begonnen Myjour Blendle binnen afzienbare tijd voorbij streeft. Dat is een ontwikkeling die door niemand werd voorzien. Ik vraag me af wat het antwoord van de Blendle-oprichters zal zijn. Niets doen, lijkt in ieder geval geen optie.
 
Dan, last but not least: Sanoma! De in januari aangetreden CEO Peter de Mönnink blijkt in ieder geval behoorlijk koersvast te zijn geweest. Hij zag deze zomer kans ook het mannencluster buiten de Finse poorten te werken. Knap gedaan, al kun je je wel afvragen in hoeverre De Mönnink zelf deze koers heeft uitgezet. Maar goed: hij dòet het ondertussen maar wel eventjes en relatief geruisloos bovendien. Daar kunnen ze bij TMG en Wegener nog wat van leren. 

Alles bij elkaar voorspel ik dat NRC Media binnen afzienbare tijd naar TMG gaat, dat Wegener over zes maanden nog even diep in de problemen zit als nu het geval is en voorzie ik ook dat Sanoma zich definitief herpakt in de digital world. En Blendle? Inmiddels zet ik stilletjes mijn kaarten op het effectieve ondernemerschap waarvan Myjour het afgelopen halfjaar blijk heeft gegeven. In ieder geval krijgen we na een warme zomer straks een heet najaar. 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Nicolette, je hebt het over een heet najaar. Helemaal eens! Verbaas me wel dat je bij je marktscan veel pijn benoemt, maar de positiviteit overslaat. Je noemt daarmee ook de Persgroep niet. Wij draaien lekker en hebben veel plannen voor vernieuwing. Verder hebben wij aangekondigd Mecom over te willen nemen. Misschien eens bijpraten wat wij allemaal doen?
Willem-Albert Bol @ 04-08-2014 11:19 uur