Tel uit je winst

07-01-2014 (08:27) - Column

Online winkels zoeken hun weg terug in het straatbeeld. Zalando in de Kalverstraat en Annick Goutal in de Negen Straatjes. Ik durf te wedden dat niemand er straks van op zal kijken. Toch fijn als je even kunt zien, voelen en ruiken wat je straks online gaat kopen.
 
Maar ondertussen kijken we bij de start van 2014 verder vooruit en dan blijkt het idee van een drone die online bestellingen op de stoep komt afleveren niet langer een ver van onze bed gedachte. 
 
Ik zie het helemaal voor me....
 
7.30 uur. Buiten is het nog donker. Ik sta onder de douche en luister naar de filemeldingen. Het is maandag. Filemeldingen van drones boven Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Maastricht. Richting Utrecht vooral vanwege een botsing boven Amstelveen, waardoor alle boodschappen tussen Amsterdam en Utrecht minstens een uur later worden afgeleverd. Put! Ik moet over een half uur weg! Wie pikt mijn boodschappen straks van de stoep?
 
Haastig stap ik uit de douche en in mijn kousen terwijl ik onderhand probeer mijn haar in model te krijgen en mijn hulp die normaal gesproken alleen op vrijdag standby is, een WhatsApp stuur. Kan zij de boodschappen even in de koelkast zetten? 
 
Dat kan zij zeker, want er waren al meerdere mensen in de straat die met hetzelfde probleem worstelden. Ze heeft al een routeplanning van iedereen bij we ze straks langs rijdt, vertelt ze geruststellend. 
Ongeveer tegelijk met mijn buurvrouw ren ik de deur uit. ‘Jij ook in een drone-file? Ik knik, trek mijn auto uit het stopcontact en ga op pad richting file van het ‘oude soort’. Ik draai laconiek de A1 op.
 
En dan is het 2017. Terwijl ik me nog steeds een weg vecht tussen files in de lucht en files op de weg, heeft mijn hulp het goed bekeken. Ze heeft een grote klantenkring opgebouwd voor een drone pick-up abonnement van 5 dagen in de week. De boodschappen worden nu dagelijks per drone bij haar afgeleverd die ze vervolgens, na alle files, met een goede logistieke planning rustig bij al haar klanten in de koelkast aflevert.
 
Uitgeteld val ik ’s avonds op de bank. Mijn koelkast is goed gevuld en de rekening voor de leveringen van volgende maand ligt in ouderwets papier op de keukentafel. In drie jaar tijd heb ik een lange weg afgelegd tussen boodschappen op de stoep en boodschappen in de koelkast. 
 
Goedkoper  is het er niet op geworden, ingewikkelder wel. En wat mis ik dat dagelijks uurtje boodschappen doen waarbij ik ter plekke kon beslissen of dat ene kropje sla er toch nèt iets frisser uit zag dan dat andere kropje sla.
 
Tel uit je winst...
 

 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Oude marketing is een winkel beginnen, reclame maken en bidden dat er klanten komen.
Nieuwe marketing is een website starten, klanten werven en daarna de service verbeteren. Bijvoorbeeld met een showroom, winkel of afhaalpunt. Het blijft handel, alleen in een modern jasje.
Gerard Kroon @ 06-01-2014 09:34 uur