Tijd voor aanstormend talent

01-10-2013 (12:21) - Column

Met oktober in zicht lijkt het erop dat de stoelendans in volle hevigheid is los gebarsten. Opmerkelijk is dat het echte gevecht dit jaar vooral om directiestoelen lijkt te gaan. Op zich is dat gezien de moeilijke positie waarin ondernemingen als Sanoma en Wegener bijvoorbeeld zitten, niet echt verwonderlijk, maar dat het op alle fronten (vooral intern) onrust veroorzaakt is een gegeven waar niemand omheen kan.
 
Ik doe een greep uit het nieuws van afgelopen week: Peter de Mönninck zwaait per november de Sanoma-scepter, maar wie vervult straks zijn positie van CEO bij Reed? 
Dan Ligtvoet houdt het bij Viacom voor gezien en ook hij laat een vacante directiestoel achter.
Bij Wegener vertrekken onder anderen Marco Paans en Alexander van der Stap, maar bij Wegener is het nog maar de vraag of deze directiefuncties door vers bloed van buitenaf ingevuld zullen worden of dat het concernbestuur zal besluiten een aantal taken intern te ‘reshuffelen’. 
Aan reclamezijde kondigde strateeg en directeur Gertjan Hafkamp zijn vertrek aan bij Publicis . Met zijn vertrek is een gat geslagen in één van de kernposities van Publicis in Nederland. 
 
En zo kom ik terug bij de stoelendans: wie gaan de vrijgekomen topposities bij Reed, Viacom en Publicis (over Wegener zullen we het maar even niet hebben) vervullen? Het is (bijna) oktober en de klok tikt. 

Als ik het voor het zeggen had, zou ik voor deze lastige, maar aantrekkelijke posities niet primair voor langdurig bewezen talent kiezen en gaan voor aanstormend  talent. Mensen die niet alleen de ambitie hebben, maar die ook blaken van creativiteit en veerkracht en die niet gehinderd door al teveel ballast van het verleden een nieuwe, eigen koers durven varen. 


Nicolette Hulsebos

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.