Wir schaffen das!

11-10-2015 (19:03) - Column

Afgelopen week was ik bij het Digital Dinner in Amsterdam. Het was een inspirerende en prettige avond. Maar ook een avond die me aan het denken heeft gezet  toen het Volkswagen debacle ter tafel kwam.

In eerste instantie was ik twee weken geleden net als iedereen geschokt over het feit dat één van Europa’s meest betrouwbare merken ons een loer had gedraaid. Die loer is ondertussen op alle mogelijke manieren in de media ter sprake gebracht. Volkswagen moest door het stof en diep ook!

De merkwaarde is volgens analisten ondertussen gekelderd met ruim 165 biljoen euro. Zo langzamerhand is het dus tijd om ons af te vragen hoe lang deze autofabrikant nog door het stof  moet en hoe vaak het mea culpa moet blijven zeggen.

Als Volkswagen ten onder zou gaan, gaat er veel meer dan een automerk ten onder. De (Zuid) Duitse economie is in belangrijke mate van een succesvolle auto industrie afhankelijk. Als de Duitse economie onherstelbare schade lijdt, lijdt de complete Europese economie onherstelbaar schade. En dat kunnen we er nu even niet bij hebben.

Maar er is meer: want hebben niet vrijwel alle automerken boter op hun hoofd en wordt Volkswagen nu door de media niet een beetje al te makkelijk tot zondebok gebombardeerd van een complete industrie?

Daar waar Angela Merkel op zoveel fronten uiterst voortvarend is (Wir schaffen das!), wordt het tijd dat ze nu haar voortvarendheid aanwendt om  een van de belangrijkste industrieën van Duitsland en Europa te hulp te schieten.

Met andere woorden: genoeg gemept nu en aan het werk. Problemen oplossen, rotte appels eruit pikken en overgaan tot de orde van de dag. Alleen zo schaffen wir das.



Nicolette Hulsebos