Zomers peentjes zweten

18-07-2015 (20:46) - Column

Als we het nieuws van afgelopen week positief interpreteren, kunnen we weer wat meer geld gaan uitgeven als de vakantieperiode achter de rug is.


Dankzij het Agreekment lijkt verder economisch onheil op Europees niveau voorlopig afgewend en kan het consumentenvertrouwen weer een lift krijgen. Maar we hebben niet alleen een Agreekment, we hebben op de achtergrond ook een ratrace tussen webwinkels en wie weet hebben we rond de decemberdagen een nieuwe variant op de Ramadan Rush.


Tot voor een week had geen hond in Nederland ooit gehoord van een Ramadan Rush. Daarin kwam afgelopen week verandering, want de nieuwsmedia zetten in deze komkommerperiode de spotlights vol op de Ramadan Rush die de Londense luxe warenhuizen bepaald geen windeieren heeft gelegd.


Als de Nederlandse luxe winkeliers een beetje slim zijn, luidt het einde van de Islamitische vastenmaand volgend jaar naar Brits voorbeeld ook een Ramadan Rush bij ons in. Ondertussen komen de decemberfeesten er over een paar maanden alweer aan en ook in die periode laten rijke Arabieren zich bepaald niet onbetuigd.

Willen luxe Nederlandse winkelstraten als de Amsterdamse peecee een beetje meedoen, dan moeten ze de komende maanden hun blazoen naar Brits voorbeeld serieus oppoetsen. We gaan het zien.


Ondertussen is er ook retailnieuws van een heel andere orde: deze zomer is er geen sprake van vakantie voor grote webwinkels als Bol.com, Wehkamp en Coolblue. Zij vechten elkaar momenteel bijna de kiet uit. Inzet is same day delivery en daarom worden er in een razend tempo geavanceerde distributiecentra uit de grond gestampt. En ook hier is de grootste vraag: wie gaat de ratrace in aanloop naar de decemberfeesten winnen?


Dat wordt nog peentjes zweten deze zomer...


Nicolette Hulsebos


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.