A band rebranded: KANE tilt terugkeer naar next level

27-09-2023 (09:26) - Creatie

KANE, een van de grootste rockbands uit de Nederlandse muziekgeschiedenis, is terug. Dat wordt niet alleen gevierd met nieuwe muziek, een tour en een documentaire, maar ook met een nieuwe merkidentiteit. Positivity Branding ontwikkelde samen met KANE een volledig geïntegreerd merk- en communicatieconcept en een 360-branded platform. Het nieuwe gezicht van KANE is tijdloos en toegankelijk met een rauw randje – net als de band zelf.

In 2014 gingen KANE-muzikanten Dinand Woesthoff en Dennis van Leeuwen na zestien jaar plotseling uit elkaar, tot verbazing en groot verdriet van hun fans. Nu verrassen ze hun publiek met een opmerkelijke terugkeer. “Had me dit 1,5 jaar geleden verteld en ik had je waarschijnlijk niet geloofd,” zegt Woesthoff. “Maar 25 jaar na start en 10 jaar na stop heeft ons doen beseffen dat we ontzettend veel te vieren hebben en we daar nu echt klaar voor zijn. Het oude samen met iets nieuws.”

De muzikanten vroegen Positivity, een internationaal branding bureau, na te denken over hoe je de terugkeer openbaar zou kunnen maken, zonder in termen van een comeback of een reünie te vervallen. Een merk dat samen met de fans, het verleden en het heden viert.

Een grootse terugkeer na tien jaar radiostilte vraagt om een opvallende uitstraling, die heden en verleden met elkaar verbindt. In nauwe samenwerking met de band creëerde het Amsterdamse bureau daarom een krachtig concept, dat de kern vormt van een volledig geïntegreerde merk-, communicatie- en contentstrategie: ‘ReKANE’. Uitgangspunt: de gloriedagen van KANE opnieuw beleven. Kernwoorden als Reunited, Relive, Rediscover, Reconnect geven de emotie van het herbeleven weer. Ook geven ze structuur aan een contentplatform dat het verhaal van KANE op een levendige manier vertelt – middels een enorme hoeveelheid content die met fans wordt gedeeld, van nooit eerder vertoond beeldmateriaal tot opnames en nieuws over deze grote terugkeer.

alles of niets

Als onderdeel van het communicatieconcept ontwikkelde Positivity Branding ook het nieuwe logo, de huisstijl en het artwork voor de belangrijkste uitingen van KANE: een nieuwe single, een documentaireserie, advertenties, sociale media en het contentplatform. De KANE website is sinds deze week live en werd onder begeleiding van Positivity ontwikkeld door Weekend Creative Agency en is een krachtige 360 online doorvertaling van het concept. Dinand Woesthoff: “Als je je laat leiden door creativiteit, kun je crashen óf vliegen. Het is alles of niets, er is geen tussenweg en dat risico zijn we altijd bereid te nemen. Met Positivity vliegen we. Zij tillen ons naar een hoger niveau. Dan wordt gokken beloond: als alles samenkomt en we samen hoog vliegen.”

Gavin Arm, Creative Partner bij Positivity Branding over het creatieve proces: “Het creëren van een nieuwe merkidentiteit voor KANE was een pittige uitdaging. We wilden een eigentijds platform bieden voor de terugkeer van KANE, dat recht doet aan het legendarische verleden van de band. Een identiteit die op dezelfde manier met hun fans spreekt als de band zelf: uitgesproken én toegankelijk. Een merk dat niet alleen een ode is aan het verleden maar ook de toekomst viert. Het nieuwe logo vormt de kern van deze identiteit en is krachtig in zijn eenvoud.”

Muziek en meer

KANE viert zijn langverwachte terugkeer uiteraard met nieuwe muziek: gisteren verscheen de single What Are You Waiting For? Ook is de vierdelige documentaireserie KANE – A Story Recorded deze week van start gegaan op Videoland. Deze serie laat voor het eerst zien waarom de band tien jaar geleden het besluit nam te stoppen. Het maken van deze documentaire was een van de redenen dat Dinand en Dennis weer bij elkaar kwamen: het bracht ze nieuwe inspiratie en creativiteit. Op 4, 5 en 7 juni treedt KANE op met het ReConnect concert in de Ziggo Dome.

Credits 

Klant: KANE: Dinand Woesthoff en Dennis van Leeuwen
Producer: Carlo van Lienden
bureau:
Branding & Design Agency: Positivity Branding
Creative Director: Gavin Arm
Strategy Director: Bert de Wit
Website: Weekend Creative Agency