Dentsu Creative Amsterdam lanceert ‘Artificial Client’

06-09-2023 (10:50) - Creatie

De Artificial Client is het nieuwste AI experiment van Dentsu Creative Amsterdam. Deze door kunstmatige intelligentie ontwikkelde experience simuleert verschillende typen klanten en geeft snoeiharde maar ook komische feedback op TV commercials, brand identity, en UX design.

'Test je ideeën op verschillende klanten en ontdek dat je helemaal geen echte opdrachtgever meer nodig hebt om als creatief je werkplezier te verliezen'


De Artificial Client is gemodelleerd naar drie fictieve klant archetypes en weet met een knipoog en flinke dosis humor feedback te geven. Zo is voor de ‘Ruthless Critic’ zelfs het beste nooit genoeg. De ‘Idealistic Dreamer’ is altijd klaar om groter, verder en extremer te gaan. En het derde karakter, de ‘Confused Creative' pushed vooral zijn eigen "ideeën". Kies één van de archetypes en upload een TV script, een Brand identity, of een UX design. Dankzij computer gegenereerde spraak kan de Artificial Client in real time feedback geven.

Aanleiding

Met de hype rond generatieve AI-platforms zoals ChatGPT, Midjourney, Adobe Firefly en Runway, wordt veel gespeculeerd over de toekomst van creatieven op de werkvloer. Eerder voorspelde men vooral dat creatieve beroepen zouden uitsterven, maar vandaag de dag is de tendens dat creatieven moeten leren samenwerken met AI om in de toekomst nog van grote waarde te kunnen zijn. Maar geldt dat alleen voor creatieven, of zou dat voor het marketing- en communicatievak misschien ook wel gelden, vroeg Dentsu Creative zich af. Met die vraag startte het experiment, daarna werden verschillende prompts en API's gebruikt om de Artificial Client tot leven te laten komen.

Verrassend goede feedback

De Artifical Client blijkt verrassend goed in het bekijken en beoordelen van creatief werk. Het experiment dat begon als een grap, en als manier om de grenzen van huidige AI modellen te testen. Maar de Artificial Client doet vermoeden dat AI in de toekomst niet alleen gebruikt gaat worden om creatief werk te maken, maar ook om creatief werk te beoordelen. AI zou in de toekomst echt gebruikt kunnen worden als een soort creative director. Een spiegel om creatief werk aan te scherpen en te verbeteren.

Luke Vink (hoofd technologie, Dentsu Creative Amsterdam): “De Artificial Client maakt gebruik van een combinatie van verschillende AI-modellen. Door middel van slimme prompting geeft het feedback in de tone-of-voice van verschillende persoonlijkheden. Deze feedback wordt omgezet in spraak en karakteranimatie. We werkten met verschillende open source modellen zoals InstructBLIP en Microsoft Azure's Viseme API om mogelijkheden te bereiken die momenteel niet beschikbaar zijn met algemeen gebruikte modellen zoals GPT alleen. Het is deze mogelijkheid om proactief AI-modellen te testen, trainen, en te combineren die ons in staat stelt om snel prototypes te maken en AI-producten op schaal te bouwen voor onze echte, niet-kunstmatige klanten".

Voorbeeld voor het vak

Boris Nihom (co-CEO, Dentsu Creative Amsterdam): “De Artificial Cliënt toont aan dat niets een echte klant-agency relatie kan vervangen. Een onderdeel van onze taak als agency is om constant de grenzen van de huidige technologie op te zoeken. Daarom hebben we een toegewijd team, dat AI-prototypes bouwt in plaats van abstracte whitepapers te schrijven of alleen te roepen dat het onze wereld toch echt gaat veranderen. De Artificial Cliënt dient als een voorbeeldcase om te laten zien dat je met beetje lef echt iets relevants en moois kan maken. Zo kunnen dezelfde componenten die we gebruikten om de Artificial Cliënt te creëren, ook worden gebruikt om merken een unieke AI-stem te geven via relevante, branded AI-assistenten."

De Artificial Cliënt is nu live op http://www.artificialclient.com

Credits

Agency - Dentsu Creative Amsterda

Boris Nihom | CEO, Amsterdam
Jasper Janssen | Creative Director
Rene Lems | Frontend Developer
Alexis Toromanoff | Frontend Developer
Tomas Makauskas | Frontend Developer
Luke Vink | Heads of Creative Technology
Oliver Kiss | Digital Designer
Lorenzo Angelone | Designer & Motion Designer
Carolina Valdecantos y Tombolato | Project Manager
Stone Shi | Editor
Deniz Kurt | Creative Technologist
Joris Feitz | Senior UX Designer