Nederlanders passen feestdagentradities aan

16-11-2023 (13:22) - Economisch

Met de naderende winteravonden en de feestelijke sfeer in het vooruitzicht, werpt recent onderzoek van PayPal een onthullende blik op de aanstaande veranderingen van Nederlanders tijdens de feestdagen.

Volgens de bevindingen heeft maar liefst 53% van de Nederlanders hun gebruikelijke tradities aangepast als reactie op de huidige maatschappelijke en financiële uitdagingen. Opmerkelijk is dat de jongere generaties vooroplopen in deze aanpassingen. Ongeveer 70% van de Gen Z-ers en Millennials in Nederland geeft aan dat ze hun feestdagtradities hebben aangepast aan de moderne tijd. Dit wijst op een aankomende periode van vernieuwing in de Nederlandse feestdagentradities, waarbij oude gewoonten plaatsmaken voor nieuwe.

Bewust winkelen

Voor 45% van de respondenten heeft inflatie invloed gehad op hun 'holiday season'. Opvallend is dat de Gen-Z-generatie het hardst wordt getroffen, waarbij 32% aangeeft te bezuinigen op hun totale uitgaven om zo met de stijgende kosten om te gaan. Bovendien houden Nederlandse consumenten rekening met evenementen als Black Friday en Cyber Monday bij hun feestdageninkopen. Opmerkelijk is dat Nederlanders gemiddeld minder uitgeven aan cadeaus tijdens de feestdagen in vergelijking met hun Europese buren in landen als Frankrijk en Duitsland. Dit verschilt echter sterk per leeftijdsgroep, waarbij millennials het meeste geld uitgeven aan cadeaus (50% geeft tussen 50 - 199 euro uit).

Top 5 nieuwe tradities voor de feestdagen:
Niets doen en ontspannen
Films of series kijken
Secret Santa
Minder cadeaus geven om ethische redenen
Familieactiviteiten overslaan en in plaats daarvan op vakantie gaan of tijd doorbrengen met vrienden
Financiële factoren

Het onderzoek onthult de rol van financiële overwegingen in deze veranderingen. Een op de vijf respondenten heeft aangegeven hun tradities te hebben aangepast vanwege budgettaire redenen. Binnen deze groep vallen vooral de Gen Z'ers op, met ingrijpende aanpassingen om de uitgaven tijdens de feestdagen onder controle te houden.


Bureaus

Media

Marketing