AdUp lanceert AI checkout

31-10-2023 (13:54) - Tech

Geen eindeloze invulformulieren of betaalstappen, maar je online bestelling in één klik afrekenen: dankzij de services van de Nederlandse scale-up AdUp verloopt het betaalproces voor klanten sneller, soepeler, persoonlijker en gebruiksvriendelijker. Resultaat? Tot 30 procent omzetverhoging voor online retailers.

De wereld van de online kassa’s verandert in rap tempo. 70 procent van de gevulde (online) winkelwagentjes wordt verlaten na het zien van omslachtige en tijdrovende betaalstappen, zo blijkt uit onderzoek van het Baymard Institute naar E-Commerce Checkouts in Amerika en Europa. Dit is een wereldwijd verlies van 11,6 biljoen dollar. Dit zorgt voor frustraties bij zowel koper als winkelier: Shoppers en online retailers hebben behoefte aan een soepelere checkout.

Ad-up

Tech-bedrijf AdUp maakt vanaf nu het afrekenen bij een webshop een stukje makkelijker met hun AI Checkout. AdUp-oprichter Maikel Snijders: “Door het afrekenproces sneller en persoonlijker te maken, krijgt de bezoeker op het juiste moment de juiste informatie te zien en kunnen online retailers een optimale customer journey bieden. We combineren lokale betaalmethoden met personalisatie, Fast Checkouts en AI, waardoor onze checkout eigenlijk altijd eenvoudiger, persoonlijker én sneller is. En dus meer omzet oplevert.”

Eigen AI

AdUp heeft zijn eigen AI ontwikkeld, die op basis van bezoekersinformatie de perfecte checkout aan de klant laat zien. Zo krijgt iedere shopper met de AdUp-tools een checkout op maat. “Een vrouw van 23 die make-up koopt vraagt om een andere beleving dan iemand die een tv wil kopen. Al dit soort data wordt meegenomen in onze AI Checkout en zo zorgen wij dat de shopper een optimale gebruikservaring krijgt en de webshop meer conversie”, legt Snijders uit.

Headless checkout

AdUp biedt hun software via Payment Service Providers en platformen aan, en direct bij grote e-commerce-webshops. “Met onze software heb je zelfs niet eens meer een webshop nodig. Het is namelijk een zogenoemde 'headless' checkout, die ook los op marketinguitingen kan worden ingezet. We hebben diverse cases waarbij AdUp gemiddeld genomen 30 procent extra conversie opleverde.  Inmiddels werkt het bedrijf samen met onder andere Buckaroo, Pay, XXL Nutrition en ConvertCreator en is het uitgegroeid van een start-up naar een scale-up. “De AI Checkout verkort het aankoopproces voor de klant enorm; van anderhalve minuut naar een one-click checkout van 10-15 seconden”, aldus Snijders.