Kamera Express is 25 jaar en deelt succesformule

20-05-2021 (12:31) - Economisch

Foto- en videospecialist Kamera Express viert deze maand haar 25ste verjaardag. Het Nederlandse bedrijf begon in een garagebox van 300m2, maar is uitgegroeid tot internationale speler met een webshop en 21 winkels. Het afgelopen jaar is het bedrijf tijdens de crisis geen omzet verloren.
 
Met 450 werknemers, 21 winkels in 4 landen (and still counting) is Kamera Express een groeiend Nederlands bedrijf. Kamera Express besloot door de coronacrisis direct in te spelen op de digitalisering door de klant digitaal zo persoonlijk mogelijk te benaderen met behulp van community building, een strategie die bleek te werken. Door een succesvolle campagne in de eerste golf van de crisis behaalde het bedrijf snel weer haar gewenste omzet. Deze steeg tijdens die campagne met 65% in drie weken.
 

Proactieve houding

Het bedrijf heeft als doel om de klant vanuit passie en een proactieve houding te faciliteren. Kamera Express is de relatie met de klant aangegaan door blogs en video’s te maken. Ook de focus op thuis foto’s uitzoeken en sorteren kwam de omzet ten goede: de verkoop van fotoboeken steeg met 20% ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook werd de Kamera Express Academy gratis toegankelijk gemaakt voor klanten. Via de academy hebben consumenten toegang tot meer dan 30 opleidingen en masterclasses in het vak. Het aantal ‘studenten’ dat verbonden is aan het bedrijf is daarmee met 12.000 gestegen naar 80.000.
 

Toekomst

Voor de korte termijn richt Kamera Express zich op het verstevigen van het marktleiderschap in de Benelux en verdere uitbreiding binnen Europa. Recent werd het Duitse GM-Foto aangekocht, waarmee het bedrijf nu twee winkels en drie webshops in Duitsland heeft.
 

Bureaus

Media

Marketing