Worldcom Confidence Index augustus: wereldwijde vertrouwen van zakelijke leiders blijft stabiel

18-09-2020 (17:08) - Economisch

Het vertrouwen van de wereldwijde C-suite kreeg eind 2018, begin 2019 harde klappen en daalde met zo’n 20 procent. Die daling werd waarschijnlijk veroorzaakt door zorgen over de impact van een mogelijke handelsoorlog tussen de VS en China en van de gevolgen van de Brexit. In maart 2020 liep het vertrouwen opnieuw averij op door de wereldwijde corona-pandemie en daalde het met nog eens 10 procent. Maar sinds april 2020 vertoont de mate van vertrouwen een redelijk stabiele lijn, en is het cijfer maandelijks zelfs licht gestegen.
 
Dit blijkt uit de Worldcom Confidence Index (WCI), dat een structureel onderzoek is van de Worldcom Public Relations Group naar de mate van vertrouwen in en bezorgdheid over verschillende onderwerpen onder zakelijke leiders. Het onderzoek wordt met behulp van kunstmatige intelligentie uitgevoerd onder 54.000 CEO’s en CMO’s wereldwijd. Uit het maandelijkse WCI-rapport voor de maand augustus blijkt dat het vertrouwen stabiel is gebleven.
 

Resultaten augustus 2020

Het aantal gemonitorde landen is inmiddels uitgebreid met Thailand; daarmee wordt sinds augustus het vertrouwen onder CEO’s en CMO’s in maar liefst 31 landen onderzocht.

In al deze landen blijken de resultaten voor augustus ten opzichte van die van juli 2020 nauwelijks te zijn veranderd, de top 10 onderwerpen is ongewijzigd. Zo blijven werknemersgerelateerde onderwerpen het best vertegenwoordigd, met 5 vermeldingen in de top 7. Hierbij hebben bijscholing en omscholing nog steeds het hoogste ‘engagement level’. Impact en rol van media blijft staan op # 3 en duurzaamheidskwesties blijven # 4 bezetten.
 

Nederland

Ook op landelijk niveau blijven zowel het vertrouwen als de betrokkenheid onder CEO’s en CMO’s stabiel. Wel valt op dat in augustus meer onderwerpen iets boven het internationale gemiddelde WCI-vertrouwen uitkomen. Zo is bijvoorbeeld het vertrouwen van Nederlandse leiders in hun vermogen medewerkers bij – en om te scholen gestegen, evenals hun vertrouwen in de arbeidsvoorwaarden als succesfactor voor het bedrijf. 


Bureaus

Media

Marketing