Odido inspireert scholieren meer te lezen met 'Het Telefoonboekje'

Odido inspireert scholieren meer te lezen met 'Het Telefoonboekje'

22-04-2024 (12:32) - Marketing

Odido komt met ‘Het Telefoonboekje’. Dit boekje is bedoeld om scholieren te stimuleren om meer te lezen in plaats van op een scherm bezig te zijn. Het verhaal is geschreven in app-gesprekken door de kinderboekenschrijver Marjon Hoffman en wordt gratis aangeboden aan basisscholen.

De leestijd van kinderen op de basisschool neemt drastisch af naarmate ze ouder worden. Uit onderzoek van Monitor de Bibliotheek blijkt dat 68% van zevenjarigen vrijwel dagelijks buiten schooltijd een boek leest. Aan het eind van de basisschool is dat bijna met de helft gedaald en tegelijkertijd neemt de schermtijd toe.

Om deze trend tegen te gaan ontwikkelde Odido samen met TBWA\NEBOKO een leesboek in de vorm van een telefoon. 'Het Telefoonboekje' is onderdeel van de 'Soms even niet' campagne, die jongeren aanmoedigt tot minder schermgebruik en meer leesplezier. Het verhaal bestaat uit app-gesprekken tussen een groep kinderen. Door een onverwachte gebeurtenis staan de telefoons van de vriendengroep roodgloeiend en in rap tempo wisselen berichten elkaar af.

Succesvolle lancering

Tijdens een speciaal evenement overhandigde Hoffman de eerste exemplaren aan groep 7 van basisschool Tweemaster Holleblok, waarbij elk boekje in de telefoonzak van de klas werd geplaatst om de uitwisseling van smartphones voor leesplezier te stimuleren. Gezien het enthousiaste ontvangst en de overweldigende aanvragen onder jongeren, heeft Odido besloten onmiddellijk een tweede druk te bestellen. Het Telefoonboekje wordt door Odido gratis aangeboden aan basisscholen in Nederland en wordt gesteund door de CPNB, organisator van o.a. de Kinderboekenweek.

‘Met Het Telefoonboekje moedigen we kinderen aan om meer te lezen en zo minder op hun telefoon te zitten. Dat doen we niet met een opgeheven vingertje, maar we willen ze juist op een optimistische manier inspireren en prikkelen', aldus Erik Falke Executive Creative Director TBWA\NEBOKO.


Bureaus

Media

Economisch