Inkomsten RTL Nederland eerste halfjaar met 22 procent in de lift

06-08-2021 (11:03) - Media

De inkomsten van RTL Nederland stegen het afgelopen half jaar met 22,2 procent tot 253 miljoen euro (H1/2020: 207 miljoen euro). Dit resulteerde in een aanzienlijk hogere gecorrigeerde EBITA van € 54 miljoen euro (H1/2020: € 2 miljoen).
 
De totale kijkdichtheid van de zenders van RTL Nederland in prime time aandeel in de doelgroep van kijkers van 25 tot 54 jaar bedroeg in de eerste helft van 33,1 procent in de eerste helft van 2021 (H1/2020: 30,8 procent), vóór de publieke omroepen (30,8 procent) en Talpa TV (19,7 procent). RTL Nederland vergrootte zijn voorsprong op Talpa TV tot 13,4 procentpunten (H1/2020: 9,3 procentpunten).
 
Het vlaggenschip van RTL Nederland, RTL 4, registreerde een een gemiddeld kijkersaandeel van 20,5 procent in de doelgroep van consumenten tussen 25 en 54 jaar (H1/2020: 18,0 procent). Populaire programma's waren onder meer de nieuwe formats De Verraders en Make Up Your Mind, maar ook Lego Masters, The Voice Of Holland, RTL Nieuws en Married At First Sight.
 
De streamingdienst van RTL Nederland, Videoland, noteerde betaalde abonneegroei van 20,7 procent ten opzichte van 30 juni 2020. De kijktijd steeg met 11,8 procent ten opzichte ten opzichte van de eerste helft van 2020. De flinke groei van Videoland was grotendeels te danken aan het derde seizoen van de originele Videoland-serie Mocro Maffia en de Amerikaanse dramaserie The Handmaid's Tale - die beide exclusief op Videoland in Nederland - en de realityformats Temptation Island: Love or Leave, Love Island en Prince Charming.
 

herstelde tv-advertentiemarkt

CEO Sven Sauvé: “De eerste helft van 2021 was voor ons op financieel vlak positief. Dat is voor een belangrijk deel het gevolg van een sterk herstelde tv-advertentiemarkt en de zeer krachtige performance van onze tv-zenders. Dit heeft, in combinatie met de voortdurende groei van het aantal Videoland-abonnees, geleid tot sterke financiële resultaten. Deze resultaten zijn voor ons een bevestiging dat een duidelijke strategie, teamspirit en het vermogen om te blijven innoveren cruciaal zijn om succesvol te opereren in een dynamisch en globaliserend medialandschap. Met deze goede financiële resultaten creëren we nog meer ruimte voor verdere investeringen in onderscheidende lokale content en tech. En dat maakt de Nederlandse consument de uiteindelijke winnaar.”
 

Bureaus

Marketing

Economisch