Mediamatties bevordert gesprek met kinderen over media

16-02-2021 (13:48) - Media

Kinderen vinden het ingewikkeld om met hun ouders over gamen en social media te praten. Dat blijkt uit een recente analyse van YoungCrowds, een enquête onder schoolkinderen van groep zeven en acht. Om dit te bevorderen is er een quiz gelanceerd door Netwerk Mediawijsheid, Alliantie Digitaal Samenleven en VodafoneZiggo.
 
In het gepubliceerde onderzoek van Monitor mediagebruik 7-12 jaar blijkt dat slechts 27% van de ouders aangeeft de afgelopen maand met hun kind gepraat te hebben over ervaringen op social media en internet en 26% sprak samen over ervaringen tijdens het gamen. Om dit gesprek tussen ouders en kinderen te bevorderen is Mediamatties gelanceerd, een initiatief van Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met de Alliantie Digitaal Samenleven en VodafoneZiggo.
 
Onderzoek monitor mediagebruik
Uit de Monitor mediagebruik 7 - 12 jaar komt van de verschillende opvoedstrategieën voor mediagebruik supervisie (bijvoorbeeld helpen bij online huiswerk) het meest voor; gemiddeld doet 46% van de ouders dit. Een kwart (26%) geeft aan het lastiger te vinden om in deze tijden het mediagebruik van het kind in te perken en ongeveer de helft (48%) van de ouders geeft aan dat hun kind sinds de lockdown meer achter een beeldscherm zit dan voorheen. Restricties opleggen doet gemiddeld maar 28% van de ouders. Terwijl hetzelfde onderzoek uitwijst dat ouders twijfelen aan de mediavaardigheden van hun kinderen; aan hun vermogen goed om te gaan met social media, maar ook het onderscheiden van echt en onecht om zo mediaboodschappen goed te kunnen duiden.

Preventie
Volgens dr. Peter Nikken, onderzoeker van Media Monitor, is bewustzijn over media gebruik omdat kinderen dit voor de rest van hun leven meenemen. Ouders die nu het gesprek aangaan met hun kind over mediagebruik behoeden hun kind voor schade op de langere termijn, op zowel fysiek vlak: te weinig beweging, slechte slaapcyclus, gehoorbeschadiging, slechter zicht of nek- en rugklachten, als voor de mentale gesteldheid. "Hoe meer een kind zich bewust is van wat zich afspeelt op media, hoe weerbaarder het is richting de puberteit en volwassenheid", aldus prof. dr. Peter Nikken.
 
Mediamatties
Om als ouder ondersteuning te bieden en het gesprek te openen over het (social) mediagebruik, is Mediamatties ontwikkeld - een quiz voor ouder en kind. De quiz is bereikbaar via Mediamatties en is bedoeld voor kinderen van 10 tot en met 12 jaar en hun ouders/opvoeders. Door tegelijkertijd samen te spelen op ieder een eigen scherm, krijgen ze een kijkje in elkaars online wereld. In 20 minuten krijgen ze via creatieve vragen inzicht in elkaars mediagebruik.

Bureaus

Marketing

Economisch