YouTuber Koen scoort met mobile game Kaasje

04-08-2020 (14:18) - Media

YouTuber Koen, lid van het YouTube collectief Bankzitters, heeft groot succes met zijn nieuwe game Kaasje. Het spel werd in de eerste week 120.000 keer gedownload en staat inmiddels al drie weken op nummer 1 in de top ‘gratis games’ van de AppStore’.
 
Het spel Kaasje is gebaseerd op een uitspraak van voetbalanalist Aad de Mos, die tijdens een uitzending van het praatprogramma Rondo zei: “Dan is het klaar. Dan is het kaasje.” De uitspraak ging viral onder de jeugd. De Mos is nu, naast YouTuber Gio en Koen zelf, ook een karakter in het spel. In Kaasje moet de speler kazen verzamelen. Door te springen en te bukken navigeer je door de ‘pasta met gehaktballen’-wereld. “In een van mijn YouTube video’s kwam ik op het idee om een game maken. Zonder enige verwachting heb ik een aantal ideeën op papier gezet en via een platform vond ik een ontwikkelaar uit Marokko waarmee ik het spel samen heb gebouwd’, vertelt bedenker Koen van Heest.

De game toont volgens Koen vooral de invloed van social media op een jongere doelgroep. ‘Mijn volgers zijn natuurlijk de eersten geweest die het spel hebben gedownload en beoordeeld. Daarop volgde een sneeuwbaleffect. Binnen no-time werd het spel ontzettend vaak gedownload en had ik ruim 30.000 volgers erbij op mijn YouTube kanaal (nu 410.000 volgers) en Instagram (237.000 volgers)'.

Bureaus

Marketing

Economisch