Christian Oerlemans lucht zijn hart

02-01-2013 (08:33) - Bureaus

‘Afgelopen jaar overleed Aad Muntz, tot zijn pensionering reclamecoördinator bij Centraal Beheer. Zijn zoon Rolf Muntz heeft zijn vader daarbij op een gelogen voetstuk geplaatst: Aad Muntz als bedenker van 'Even Apeldoorn bellen'.
 
Het concept 'Even Apeldoorn bellen' – het langst lopende reclameconcept in Nederland – werd in 1986 ontwikkeld door Christian Oerlemans, creatief directeur van reclamebureau Geudeker/Oerlemans, kortweg GO genoemd (later GO/RSCG). Samen met art director Fons Bruijs.
 
Geudeker/Oerlemans werkte 15 jaar voor Centraal Beheer, sinds midden jaren '70. Centraal Beheer was toen een kleine verzekeringsmaatschappij, gevestigd in het GAK kantoor te Amsterdam en daarmee geassocieerd. Na de verhuizing naar Apeldoorn, in het beroemde pand van Herzberger (in de volksmond de Apenrots genoemd), wilde Centraal Beheer iets doen aan naamsbekendheid. Het was een coöperatie, van ondernemers voor ondernemers, actief in de zakelijke markt. Toen Centraal Beheer een hypotheekproduct ontwikkelde werd dit door de Consumentenbond als beste uitgeroepen. Zo werd de particuliere markt betreden en ontstond behoefte aan reclame. 
 
Onder directie van jhr Geert Boreel werd Geudeker/Oerlemans aangesteld als het reclamebureau en Aad Muntz – voormalig boekhouder – werd reclamechef bij het verzekeringsbedrijf.
 
Aad Muntz was dus 'opdrachtgever' in 1986, toen de campagne 'Even Apeldoorn bellen' van start ging met billboards waarop merkwaardige ongelukken (waar gebeurd) waren afgebeeld. Aardige bijkomstigheid: André van Duin pikte het thema op en gebruikte het in zijn tv-show. Binnen twee jaar hoorde Centraal Beheer bij de top drie bekende verzekeringsmaatschappijen.
 
In 1987 wisten wij – reclamebureau – de directie ervan te overtuigen dat televisiereclame nodig was om te groeien in de consumentenmarkt. Dit vergde veel overredingskracht, omdat Centraal Beheer voor 90% actief was in de zakelijke markt. De eerste commercial was 'Dinosaurus', die we maakten bij Arti en Amicitiae in Amsterdam (nu nog te zien op You Tube). 
 
Aad Muntz heeft nimmer iets bedacht of gemaakt. Hij was een sympathieke man en geloofde in het nut van reclame. Als opdrachtgever/klant heeft hij het concept 'Even Apeldoorn bellen' gekoesterd en begeleid. Dat was zijn verdienste en zo mag hij ook wel herinnerd worden. Echter niet als bedenker. Die leugen heeft zijn illustere zoon de wereld in gestuurd.’
 
Christian Oerlemans

www.christian-oerlemans.net 


Reacties

Wat een onsmakelijke en ziekelijke oprisping is dit nu toch weer.. Het succes heeft meerdere vaders. Zegt een klant 'ze moeten gewoon effe Apeldoorn bellen!' (omdat het vermoeide bureau zwoegt en blijft vragen om een onderscheidend iets) en pafff!, een handige reclamejongen tikt hem erin (of dat nu Oerlemans of Fons Bruys, of een andere succes-claimers is..). Zo gaan die dingen.
Overigens verlaat Centraal Beheer het bureau GO na enige tijd. De campagne is te plat en de naamsbekendheid komt niet tot stand. In de pitch wil CB eigenlijk van die platte zin af.
Het is aan Paul Meijer en Wim Ubachs van DDB te danken dat de zin nu intelligent geladen wordt, de 'ramp' nooit in beeld komt en het volk pas echt van deze campagne gaat houden. En de mensen bij Centraal Beheer ook!
Hadden Wim en Paul die nieuwe draai er niet aan gegeven, dan was 'Even Apeldoorn', net als zoveel tijdelijke 'zinnetjes' allang vergeten. Zij maakten van een schijnbaar lullig zinnetje pas een echt, duurzaam concept.
En nu weer aan het werk!

Jan Rijkenberg
(gelukkig accountman bij DDB in de mooie Paul & Wim jaren)
Jan Rijkenberg @ 02-01-2013 10:22 uur
Wie zit zich nu op zijn (bureau's) borst te kloppen over een succes dat meerdere vaders heeft?
anna @ 02-01-2013 21:48 uur
Nou én?!??
Lisa Peereboom @ 06-01-2013 18:42 uur
Nou, en de pot verwijt dus de ketel.
anna @ 07-01-2013 14:36 uur

Media

Marketing

Economisch