Kikker krijgt hoofdrol in nieuwe Triodos-campagne

01-12-2014 (07:35) - Bureaus

Een kikker laat zich niet koken. Met deze korte film ging vrijdag de Triodos-publiekscampagne ‘5 dingen die ze je niet vertellen over de economie’ van start. 
 
In de campagne (Dawn) wordt een aantal ingesleten denkbeelden over de economie ontkracht. En worden alle Nederlanders uitgedaagd zelf te blijven nadenken over hun persoonlijke rol in en bijdrage aan de economie. 
 
De film wordt vanavond na het NOS Achtuurjournaal op NPO1 voor het eerst uitgezonden. De komende weken zullen varianten op de film op tv en radio worden herhaald. Daarnaast is er een speciaal campagneplatform www.5dingen.org
 
De film is geïnspireerd op de zogeheten ‘boiling frog myth’. Deze wijdverbreide mythe stelt dat een kikker in koud water dat langzaam aan de kook wordt gebracht, blijft zitten tot hij sterft. Dit verhaal wordt daarom wel gezien als metafoor voor de gehele mensheid en haar onvermogen om zich aan te passen aan langzaam veranderende en uiteindelijk bedreigende omstandigheden, zoals de opwarming van de aarde of het disfunctioneren van de economie. 
 

In werkelijkheid laat een kikker zich echter niet koken. Door nu deze en een aantal andere ingesleten denkbeelden te ontkrachten, wil de campagne laten zien dat iedereen ook als het de economie aangaat tot veel meer in staat is dan algemeen wordt aangenomen. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch