'We maken non-fictie'

19-06-2014 (14:24) - Bureaus

‘We maken non-fictie. Om geloofwaardig te zijn als merk moet je volgens ons je propositie bewijzen, niet slechts claimen. Wij helpen merken daarbij’, vertelt oprichter Stef de Jong van het voor New Kids on the Block-genomineerde bureau LikeFriends. Hoe dat bewijzen in zijn werk gaat? De Jong vertelt het ons.

Wat maakt jullie de perfecte halve finalist en later wellicht winnaar van New kids on the Block?
‘We zijn letterlijk een New Kid, twee jaar bezig en snel gegroeid, hebben internationale ambities en proberen die op een eigen manier waar te maken.’
 
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘Sterk. Er zijn veel ambitieuze nieuwe bureaus bijgekomen die allemaal zo snel mogelijk gevestigde orde willen worden.’
 
Specialiseren of een zo breed mogelijk creatief pakket bieden?
‘Om merken op het juiste niveau te helpen in hun ontwikkeling moet je breed zijn. Onze liefde ligt wel primair bij digitale media en oplossingen. Maar dat sluit eigenlijk vrijwel niets uit.’
 
Wat is jullie USP? 
‘We maken non-fictie. Om geloofwaardig te zijn als merk moet je volgens ons je propositie bewijzen, niet slechts claimen. Wij helpen merken daarbij.’
 
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘’Nederland’ is vooral een lokale markt in de zin dat het werk behoudend is en veelal bouwt op lokale culturele haakjes. Daardoor is het werk niet internationaal inzetbaar. De internationale bureaus - inclusief de Nederlandse internationaal gerichte bureaus - maken werk dat wel in meerdere culturen en markten hout snijdt.’
 
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Spin of Effie? 
‘New Kid on the Block worden. Dat, en presenteren op SXSW.’
 
We lijken steeds meer uit de crisis te komen, merken de nog (relatief) jonge bureaus dat sneller dan de grote jongens?
‘De crisis heeft de markt nogal door elkaar geschud. Iets dat voor jonge bureaus goed was, want dat leverde kansen op. Als het nu weer rustig wordt, kan het zomaar dat de boel weer gaat consolideren, dan wordt het de vraag of je als jong bureau al tot de gevestigde orde bent doorgedrongen. Zelf merken we dat er de laatste maanden meer pitches plaatsvinden waar de merken ons vaker bewust naast de gevestigde namen meenemen.’
 
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we daadwerkelijk zien?
‘We werken aan de introductie van Moxy Hotels, een nieuwe keten van Marriott International gericht op de ‘millennial’, ons eerste werk hiervoor komt naar buiten in de vorm van de brandwebsite www.moxyhotels.com. Daarnaast zijn we bezig met een internationaal project dat dit jaar nog in Amsterdam, en later in Brooklyn, New York en Breckenridge, Colorado, uitgerold gaat worden. 
 
Wat is volgens jullie de beste campagne van 2014 tot nu toe?
‘Sweetie.’ 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch