Creatieve Industrie trekt aan de bel

06-05-2015 (07:35) - Economisch

De Creatieve Industrie trekt aan de bel: in een brief aan de leden van de Tweede Kamer vragen Dutch Creative Council en Federatie Dutch Creative Industries aandacht voor het belang van ondernemende praktijkdocenten in het creatieve hoger onderwijs. Zij reageren op de motie van de Kamer die het hoge aantal tijdelijke contracten in het hoger onderwijs tegen wil gaan, conform de nieuwe Wet Werk en Zekerheid.
 
Als het aan de Tweede Kamer ligt wordt het voor creatieve ondernemers steeds moeilijker om voor de klas te staan omdat lexcontracten een negatief effect (kunnen) hebben op de continuïteit en kwaliteit van onderwijs en onderzoek. Ook werkt de regering aan een alternatief voor het wetsvoorstel 'Beschikking Geen Loonheffing' wat een heldere verantwoordelijkheidsverdeling bij het aangaan van arbeidsrelaties beoogt. De sector ziet het belang van heldere verdeling van verantwoordelijkheden in de arbeidsrelatie maar waarschuwt voor schadelijke en onbedoelde neveneffecten.
 
De Creatieve Industrie bestaat uit creatieve ondernemers, ontwerpers, architecten, muzikanten, film, game- en reclamemakers, die veelal zijn verbonden aan een hogeschool of universiteit. Om creatief talent te blijven uitdagen en de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt te verbeteren, spelen praktijkdocenten een belangrijke rol. Zij dragen daarnaast ook bij aan de ambitie van de topsector creatieve industrie om tot de internationale top te blijven behoren.
 
Ceatieve ondernemers en zelfstandigen zijn, vanwege de extra administratieve lastendruk die dit oplevert, vaak helemaal niet op zoek naar een tijdelijk of vast contract bij een kennisinstelling. Bovendien werken ze niet zelden voor meerdere instellingen. De sector waarschuwt dan ook dat met het verplicht aangaan van een arbeidsovereenkomst een deel van deze belangrijke groep docenten voor het creatieve onderwijs verloren zal gaan.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing