Jumbo supermarkt heeft grootste marktaandeelgroei

19-01-2015 (08:01) - Economisch

Jumbo had in 2014 ten opzichte van 2013 de grootste marktaandeelstijging (van 11,2% naar 14,0%), blijkt uit cijfers van cijfer- en data-analist IRI.
 
Plus groeide ook, maar minder spectaculair (van 5,8% naar 6,0%) en ook de groei van de discounters (van 15,2% naar 15,6%) is nog niet in zicht.
 
De groei van het marktaandeel van Jumbo wordt vooral gevoed vanuit de ombouw van C1000 -winkels naar de Jumbo-formule. Een kleiner gedeelte van de C1000-winkels is ook omgebouwd naar Albert Heijn en Coop. 
 
Marktleider Albert Heijn groeit  in vergelijking met Jumbo bescheiden van 34,1% naar 34,3%.  De winst van Plus is opvallend, omdat deze formule er per saldo geen winkels bij kreeg. Naar eigen zeggen heeft de ombouw van Plus-winkels naar de nieuwe generatie ‘Plus Briljant’ een sterke bijdrage geleverd aan de groei. 
 
De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten is vrijwel stabiel en uitgekomen op 34.325 miljoen euro (0,3% stijging). Dit stijgingspercentage is het laagste sinds 2004, wat erop duidt dat de traditionele supermarkten het moeilijk hebben. 
 

 


Bureaus

Media

Marketing