Jumbo supermarkt heeft grootste marktaandeelgroei
19-01-2015 (08:01) - Economisch
Jumbo had in 2014 ten opzichte van 2013 de grootste marktaandeelstijging (van 11,2% naar 14,0%), blijkt uit cijfers van cijfer- en data-analist IRI.
Plus groeide ook, maar minder spectaculair (van 5,8% naar 6,0%) en ook de groei van de discounters (van 15,2% naar 15,6%) is nog niet in zicht.
De groei van het marktaandeel van Jumbo wordt vooral gevoed vanuit de ombouw van C1000 -winkels naar de Jumbo-formule. Een kleiner gedeelte van de C1000-winkels is ook omgebouwd naar Albert Heijn en Coop.
Marktleider Albert Heijn groeit in vergelijking met Jumbo bescheiden van 34,1% naar 34,3%. De winst van Plus is opvallend, omdat deze formule er per saldo geen winkels bij kreeg. Naar eigen zeggen heeft de ombouw van Plus-winkels naar de nieuwe generatie ‘Plus Briljant’ een sterke bijdrage geleverd aan de groei.
De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten is vrijwel stabiel en uitgekomen op 34.325 miljoen euro (0,3% stijging). Dit stijgingspercentage is het laagste sinds 2004, wat erop duidt dat de traditionele supermarkten het moeilijk hebben.