Vertrouwen in goede doelen gegroeid

01-10-2014 (07:53) - Economisch

Uit cijfers van het Nederlandse Donateurs Panel (NDP) blijkt dat het vertrouwen in goede doelen-organisaties zich ook in het derde kwartaal positief blijft ontwikkelen. Het consumentenvertrouwen daalde in dezelfde periode wel licht.
 
Het NDP hield in september een meting onder donateurs. Aan de hand van een aantal vragen is de ontwikkeling van het vertrouwen in goede doelen-organisaties in de laatste drie maanden gemeten. 
 
Het donateursvertrouwen blijkt het laatste kwartaal gestegen van -36 naar -30. Daarmee zit het vertrouwen voor het vierde achtereenvolgende kwartaal in de lift.
 
Een verdere opmerkelijke uitkomst van de meting, is dat de donatiebereidheid in de kerstperiode niet hoger lijkt te liggen dan in de rest van het jaar. Dit strookt niet helemaal met de praktijk: de kerstperiode is voor goede doelen traditioneel de beste wervingsperiode van het jaar. Hierin kan meespelen dat mensen sociaal wenselijke antwoorden geven, maar ook dat ‘schuldgevoel afkopen’ wel meespeelt, maar niet bewust.  
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing