Jumbo ondanks lagere omzet ‘tevreden’ over 1e helft 2015

25-08-2015 (09:43) - Economisch

9.36 uur - Jumbo Groep Holding kijktondanks een lagere omzet  tevreden terug op de eerste helft van 2015. De consumentenomzet van Jumbo kwam in het eerste halfjaar uit op € 3,164 miljard.

Dat is een stijging van ruim 26% ten opzichte van de eerste helft 2014, die voor een belangrijk deel te danken is aan de toename van het aantal winkels. Met een autonome groei van +1,2% wist Jumbo ook in bestaande winkels harder te groeien dan de markt (+0,7%, bron GfK).
Last bur not least is de integratie van C1000 binnen Jumbo succesvol afgerond. De grootste ombouwoperatie in de Nederlandse foodretail markt is hiermee teneinde gekomen.

In de tweede helft van 2015 ligt de focus vooral op optimalisatie van de formule en de organisatie. Jumbo gaat investeren in de versterking van de formule, bestaande winkels verbouwen en een operationele efficiencyslag maken. Parallel daaraan zal Jumbo, ook na de opening van haar 100ste Pick Up Point vandaag, doorgroeien in e-commerce en later dit jaar een derde Foodmarkt openen.
 
De geconsolideerde omzet van Jumbo Groep Holding (Jumbo en C1000) bedraagt over het eerste halfjaar € 3,560 miljard tegenover € 3,760 miljard in de eerste helft van 2014. Deze daling wordt volledig veroorzaakt door de levering van uiteindelijk 125 C1000 winkels aan Ahold en Coop met een totale jaaromzet van circa € 1 miljard.

Zowel de bestaande Jumbo winkels als de winkels die van C1000 naar Jumbo werden omgebouwd lieten een stijging van de omzet zien. De laatste winkels onder C1000 vlag wisten in het eerste halfjaar van 2015 nog een omzet van € 396 miljoen te realiseren. Het marktaandeel van Jumbo Groep Holding kwam in de eerste helft van 2015 uit op circa 19%.
 
Frits van Eerd, CEO van Jumbo Groep Holding (foto) : 'Na ruim vijf jaar enorm hard groeien, ombouwen en integreren van achtereenvolgens Super de Boer en C1000, kunnen we ons nu focussen op het optimaliseren van onze formule en organisatie. De afgelopen jaren hebben we Nederland geel gekleurd en op enorme schaal laten kennismaken met Jumbo, nu is het tijd om de lat in alle opzichten nog hoger te leggen en de klant de beste versie van onszelf te geven. Een formule waarbij de verwachting van elke klant wordt overtroffen.'

Frits van Eerd: 'Het is tijd om de lat nog hoger te leggen'


Bureaus

Media

Marketing