HOI-cijfers: digitalisering zet door

24-06-2014 (10:43) - Media

De totale betaalde oplage van NRC Media blijft met 275.969 exemplaren min of meer gelijk (+0,3 procent) ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar, meldt NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch op zijn blog.
 
Vandermeersch: 'Nrc.next heeft op papier te maken met een flinke daling van -30%, terwijl de ochtendkrant digitaal 55% stijgt. In totaal verminderde de oplage van nrc.next doordeweeks -16,7%, uitkomend op 61.220 exemplaren.'
 
‘Ook bij NRC Handelsblad zien we een verdere verschuiving van papier naar digitaal in de eerste drie maanden van dit jaar. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar daalt NRC Handelsblad bijna -10% in papier, en stijgt weer 31% in digitaal’, aldus Vandermeersch. 
 
Het Financieele Dagblad heeft in het eerste kwartaal van 2014 opnieuw meer lezers weten te bereiken. Hoewel de officiële door HOI gepubliceerde betaalde gerichte oplage iets is gedaald, nam het totaal aantal betalende abonnees bij het FD toe met bijna 14%. Deze stijging is ook bij het FD te danken aan nieuwe digitale lezers.  
 
De Telegraaf rapporteert via het oplage-instituut HOI een stijging van 28709 abonnementen in het eerste kwartaal van 2013 naar 70211 abonnementen in het eerste kwart van dit jaar. 
 
Uiteindelijk is NRC.Next met 29,6 procent de krant waarvan de betaalde papieren oplage het meest is gedaald. Daarna volgen kranten als Nederlands Dagblad (8,9 procent) en Het Financieele Dagblad (6,7 procent). Het landelijke dagblad met de minste daling is Trouw met 3,1 procent.

NRC/HOI/FD/Villamedia/NU.nl

Bureaus

Marketing

Economisch