TV-reclamemarkt herstelt snel na eerste golf coronapandemie

22-10-2020 (09:04) - Media

De TV-reclamemarkt is snel hersteld na de eerste golf van de coronapandemie. De markt groeide met 0,7 procent naar 171 miljoen euro in het derde kwartaal van 2020. Dat meldt TV-marketingorganisatie Screenforce. De spotmarkt is uitgekomen op 153 miljoen euro, een stijging van 1,5 procent. Na een dramatische eerste helft, waar de TV-reclamemarkt met 23 procent daalde, keren adverteerders massaal terug naar TV in het derde kwartaal. Screenforce is positief over het vierde kwartaal. 
 
Het grootste deel van de TV-reclamemarkt waarover Screenforce publiceert wordt gevormd door de spotbestedingen via het TV-toestel. De TV-spotmarkt heeft zich na de dramatische eerste helft van 2020 als gevolg van de coronacrisis goed hersteld. De spot-omzet via het TV-platform laat in het derde kwartaal nog maar een lichte daling zien van 0,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waardoor de netto omzet uitkomt op €144,5 miljoen.
 

Snel herstel, vooral online

In het derde kwartaal van dit jaar laten de bestedingen in de OLV-spotmarkt een flinke stijging zien. Met een bestedingsniveau van 8,9 miljoen euro is de OLV-spotmarkt gestegen met maar liefst 59 procent. Sinds het begin van dit jaar zijn de bestedingen in dit derde kwartaal nog niet zo hoog geweest. De bestedingen in de OLV-spotmarkt betreffen zowel campagnes op de eigen platforms van de Screenforce broadcasters als campagnes op hun eigen YouTube-kanalen.
 
De non-spotmarkt laat nog geen stijging zien in het derde kwartaal en komt uit op 18 miljoen euro, een daling van 5,3 procent. Opvallend is dat de daling volledig voor rekening komt voor de online video platforms. De TV-platforms realiseerden in het derde kwartaal van 2020 net zoveel bestedingen als in hetzelfde kwartaal van 2019.
 

Outlook vierde kwartaal positief

Op basis van de campagne-aanvragen voor het vierde kwartaal zijn Ster, Talpa Network, Ad Alliance en ORN positief over het vierde kwartaal. De impact van de extra maatregelen, die onlangs zijn afgekondigd, moet nog blijken. Echter, veel adverteerders hebben hun marketingplannen in de loop der tijd al aangepast naar de nieuwe werkelijkheid. Waar sommige branches beduidend minder tot helemaal niets communiceren zijn andere branches actiever dan ooit tevoren. Dat geldt zowel voor de e-commerce sector als de zogenaamde
bricks-and-mortar sectoren. Van de laatst genoemde is die van de supermarkten al begonnen aan een najaarsoffensief op weg naar de feestdagen.
 

Bureaus

Marketing

Economisch